Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Burberry och Kina i bråk om mönster

Publicerad 2013-11-30

Brittiska lyxmärket Burberry är främst känt för två saker – sina rockar och rutmönster.

Nu hotas det sistnämnda av kinesiska myndigheter.

De har nämligen upphävt varumärkesskyddet på det klassiska svart-röd-beiga mönstret.

Grundaren av modehuset Burberry och upphovsmannen till trenchcoaten, Thomas Burberry, skulle säkert vända sig i sin grav om han hade hört vad kinesiska myndigheter hittat på. Det klassiska svart-röd-beiga tartan-mönstret som är synonymt med klädmärket är på väg att förlora sitt varumärkesskydd i Kina. Anledningen är att Burberry inte använt det specifika mönstret på tre års tid enligt kinesiska myndigheter.

Överklagar beslutet

Burberry, som annars skulle ha haft kvar sina rättigheter till det skotskrutiga mönstret till 2020, har dock möjlighet att överklaga beslutet. Något som bolaget redan bestämt sig för att göra.

– Burberrys rutmönster är ett registrerat varumärke som ägs exklusivt av Burberry. Inga andra företag kan använda det utan vårt medgivande. Vi är övertygade om att vårt överklagande kommer att få bifall, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Kina och resten av Asien tillhör Burberrys största marknader. Skulle varumärkesskyddet försvinna på det klassiska rutmönstret är det fritt fram för andra företag att kopiera och massproducera mönstret. Men enligt tidningen the Guardian är det tveksamt om det skulle påverka försäljningen i någon större utsträckning. Redan i dag finns det mängder med piratkopierade produkter från Burberry på Kinas svarta marknad.

Följ ämnen i artikeln