Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

I Sverige: Kickas I USA: Kicks ass!

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-16

Då: sparkad av TV 4 och på väg mot konkurs.
Nu: Egen tv-serie i en av USA:s största kanaler.
Det är här historien om hur mannen bakom Filip och Fredrik vände katastrof till succé.

Nu vill han erövra USA Henrik Bastin är succéproducenten bakom ”Filip och Fredrik”.

Den 23 september skrivs tv-historia. Då har svenskserien ”My generation” premiär i storkanalen ABC. Men vägen till bästa sändningstid i den amerikanska tv-tablån har inte varit enkel.

– Man hade ångest då det gick dåligt och pengarna tog slut. Vi flyttade till ett rum för 500 kronor i månaden, tittade på varandra och sa: ”Nu ska vi bara göra grejer som vi själva tycker är skitkul. Inte vad andra vill att vi ska göra”. Där vände det, säger Henrik Bastin.

1998 lärde tv-producenten känna radarparet Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. Han var idésprutan bakom kameran och de aspirerade på att få stå framför.

– Vi blev först privata kompisar och började kröka. Efter ett tag började vi även jobba tillsammans. Det slog oss häromdagen att vi har jobbat ihop i tio år, säger Henrik Bastin.

Kompistrion började spåna på idén som skulle bli det kontroversiella programmet ”Ursäkta röran (vi bygger om)”, ett program där Filip Hammar och Fredrik Wikingsson drev med folk på gatan. Under våren 2002 visade TV 4 fyra avsnitt av skandalserien. Efter en mängd anmälningar till granskningsnämnden och en fällande dom bröt TV 4 allt samarbete med Henrik Bastin.

Utfrysta i nio månader

– Det blev otroliga skriverier. Det tog nio månader innan vi kunde göra något igen. På TV 4 var vi inte välkomna. På Kanal 5 hade vi goda relationer, men fick sitta i karantän. Vi köpte programtid i Öppna kanalen för att ha något att göra, säger han.

Men succén som skulle komma låg fortfarande långt borta. Produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn, som Henrik Bastin drev, var nära konkurs. Den 300 kvadratmeter stora lokalen, riskkapitalet som pumpats in i företaget och alla anställda skulle snart vara ett minne blott.

– När ”Ursäkta röran” väl gick på tv var det så tydligt att det här var någonting helt annat och att det var det här vi ville göra. Det var där det vände, säger han.

Stockholm-Köpenhamn producerade succéer som ”I en annan del av Köping” och ”High Chaparall” för Kanal 5 och framgången var ett faktum.

”Den heliga graalen”

I höstas gick Henrik Bastins jobb i gamla hjulspår. Henrik Bastin och Filip Hammar lämnade pappalediga Fredrik Wikingsson i Sverige och packade väskorna med sina svenska tv-idéer och bestämde sig för att erövra USA.

– Jobbar man med det vi gör är den heliga graalen att lyckas i USA. Det var många som sa till mig att jag var helt sjuk i huvudet och att det aldrig skulle gå, säger han.

Det tog inte lång tid förrän tv-serien ”Blomstertid”, som gick på TV 4 förra året, fångade storkanalen ABC:s intresse.

– Andra veckan i januari fick vi besked om att ABC ville göra ett pilotavsnitt, säger han.

Piloten spelades in och i maj kom det efterlängtade beskedet. I konkurrens med ungefär 3 000 dramaidéer beställde ABC en hel säsong av den svenska serien.

– När man lyckas sälja in en säsong i USA blir man svinglad i 30 sekunder och sedan är det dags att börja jobba med det. Man vill att det ska bli fler säsonger, säger han.

Hyllas i förväg

Just nu spelas ”Blomstertid”, som i USA har fått namnet ”My generation”, in i Austin. 13 timslånga avsnitt ska det bli och hajpen är stor. Serien ersätter ”Flash forward” i programtablån och i slutet av juni höll Rolling Stone Magazine sin årliga fest där de hyllar en kommande tv-serie. Förra året var det ”Glee”. I år var det svenska ”My generation” som hyllades.

– ABC drar på så in i helvete när det gäller marknadsföring. Men funkar den inte försvinner den direkt, säger han.

Om ”My generation” inte skulle bli den succé man hoppas på?

– Vi har fyra idéer på gång. Jag tror vi säljer en eller två grejer till i år, säger Henrik Bastin.

FREDAGSFOKUS

Vem: Henrik Bastin, tv-producenten bakom succéduon Filip och Fredrik. Varför: Svensken har på mindre än ett år sålt in en uppmärksammad dramaserie till en av USA:s största tv-kanaler.

Det här är Henrik Bastin

Namn: John Henrik Pierre-Louis Bastin. Ålder: 39. Yrke: Kreativ chef och tv-producent. Familj: Hustrun Karin två söner, 3 och 1 år gamla. Bostad: Villa i Hollywood Hills, Los Angeles. Inkomst: 1 178 300 kronor i taxerad inkomst 2009. Fem av Henrik Bastins egenproducerade favoriter: ”High Chaparall”, ”I en annan del av av Köping”, ”Ursäkta röran (vi bygger om)”, ”Bygglov” och ”Kustbevakarna”.

Det här är Stockholm-Köpenhamn

Stockholm-Köpenhamn är ett produktionsbolag som grundades av Henrik Bastin och Thomas Lindgren. Filip Hammar och Fredrik Wikingsson är delägare. Några av produktionerna är ”100 höjdare”, ”Vem kan slå Filip och Fredrik”, ”Färjan” och ”Söndagsparty”.

”Blomstertid” blev ”My generation

”My generation” som har premiär den 23 september klockan 20 på ABC är en fejkad dokumentär om en avgångsklass i high school som möts tio år senare. Den utspelar sig mellan 2000 till 2010. De nio huvudpersonernas öden vävs samman. Rollerna görs av bland andra ”True blood”-stjärnan Mehcad Brooks och Jamie King.

Originalet ”Blomstertid” är skapat av Martin Persson, som jobbat med ”I en annan del av Köping”, och Peter Magnusson som också spelar de tre huvudrollerna.

Fler tv-program som Henrik Bastin har på gång i USA:

”JC”, en kontroversiell animerad tv-serie om Jesus som återvänder till jorden. Pilotavsnittet ska produceras senare i sommar för Comedy Central.

”Färjan” som just har sålts in till kanalen A & E. Nu ska färjelinjen bestämmas och den amerikanska ”Färjan”-Håkan hittas för att kunna spela in ett pilotavsnitt,

Ett pilotavsnitt har spelats in till ”I en annan del av Köping” på ett dagboende i Kalifornien för A & E.

Filip och Fredrik om Henrik Bastin:

Filip Hammar: ”Henrik har de största testiklarna i svensk tv. När han tror på en idé löper han linan ut, vilket är synnerligen befriande och imponerande i det geggiga kotteri som vår bransch kan liknas vid. Han är en lysande säljare, men lika mycket kreatör och visionär. Vi har väldigt kul ihop och förenas i en dåraktig övertygelse om att USA lurar runt hörnet. Det behövs fler testiklar som Henriks för att gospeln om den fina svenska tv:n ska kunna spridas ännu snabbare internationellt.”

Fredrik Wikingsson: ”Utan Henrik hade jag och Filip inte fått tummen ur med tv. Vi är lika men olika. Om jag ser en sädesärla på vägen tutar jag så den flyger i väg. Henrik hoppas att den inte ser honom så han kan köra över den. Den killerinstinkten har tagit honom dit han är.”

Henrik Bastins guide - Så sålde han in en tv-serie i USA

Klippte ihop en fyra minuter lång promoversion av ”Blomstertid” med en engelsk speaker där konceptet förklarades.

Skickade promon till de amerikanska agenterna.

Agenterna kontaktar ett antal manusförfattare, producenter och regissörer.

En deal gjordes med kanalen ABC som blev intresserade.

Ungefär 3000 dramaidéer pitchas för tv-kanalerna. Av dem görs det ungefär 40 piloter totalt. Av dessa blir runt 20-30 procent upplockade till en säsong, i år sammanlagt 15 stycken. En av dessa blev ”My generation”.