Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tekla, Tea

Mode mot Aids

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-20

H&M samarbetar
med superstjärnor
i ny kollektion

H&M och Designers Against AIDS (DAA) slår sig ihop i kampen mot AIDS och lanserar en kollektion för killar och tjejer tillsammans med Rihanna, Timbaland och en rad andra kända designers, musiker och artister.

Syftet med kollektionen är att sprida kunskap om HIV/AIDS, en sjukdom som drabbar många unga över hela världen.

Världsartister och designers

De artister och designers som deltar i ”Fashion Against AIDS” är Rihanna, Chicks on Speed, Good Charlotte, Henrik Vibskov, Jade Jagger, Justice, Katharine Hamnett, My Chemical Romance, Rufus Wainwright, Scissor Sisters, The Cardigans, Tiga, Timbaland och Ziggy Marley.

- Att stödja YouthAIDS genom Fashion Against AIDS är ett jättebra sätt att uppmuntra mina fans att delta i kampen mot HIV/AIDS, säger Rihanna

Goodwill till H&M

Förutom goodwill för både H&M och kändisarna så kommer 25 procent av intäkterna från kollektionen går till HIV/AIDS-förebyggande projekt över hela världen. Hela tolv miljoner ungdomar i åldersgruppen 15-24 år lever i dag med viruset. Initiativet till samarbetet togs av Designers Against AIDS (DAA), en icke vinstdrivande organisation som arbetar med opinionsbildning genom samarbeten med modedesigners, musiker och artister.

- Varannan person som infekteras av HIV är mellan 15 och 24 år. Det finns ett stort behov av att göra något i den här målgruppen. Genom att förena mode och musik så hoppas vi att alla unga ska, som Katharine Hamnett skriver på ett av plaggen i kollektionen, ”stop and think”, säger Ninette Murk, grundare av DAA.

Use a condom!

Alla artister och designers deltar utan ersättning och i kollektionen ingår t-shirts, linnen och huvtröjor. Alla plaggen är försedda med ett tryck och i nacketiketten står vem som har designat trycket. Hela kollektionen är gjord av 100 procent certifierad ekologisk bomull och på hängetikett med texten: ”This might be the most important piece of clothing you’ve ever have had your hands on.”

Några av trycken är lågmälda, subtila och viskar att detta är viktigt. Andra höjer rösten. Katharine Hamnetts tryck i stora, svarta blockbokstäver på vit botten skriker ”USE A CONDOM!”.
Vad kampanjen går ut på sammanfattas av Henrik Vibskovs tryck:
Be aware - it is still happening.

Följ ämnen i artikeln