Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Så ska Lee ta upp denimkampen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-15

Det har aldrig funnits mer denimplagg på marknaden än vad det gör just nu. Dessutom gör allt fler märken sitt bästa för att anpassa sig efter kundernas behov. Näst på tur att utvecklas mot framtidens kunder är klassiska Lee.

Gilles Laumonier

Levi's har sina Curve ID, budgetkedjorna blir allt bättre på denim. Hur ska man ta upp kampen?

– Vi har alltid jobbat med innovation och det kommer vi fortsätta med. Vårt nästa steg blir att jobba extra mycket med att få ut våra Stretch deluxe-jeans till kunderna, jeansen är som ett andra hudlager och är verkligen anpassade efter rörlighet och hur den moderna kvinnan lever sitt liv, säger Gilles Laumonier, VD på Lee International.

Vem skulle du säga är den traditionella Lee-kunden?

– Det är folkets märke! Det startade som ett arbetarklass-märke under 1800-talet och jag tycker att vi fortfarande står för samma värden. Våra kunder är oavsett ålder är öppna tänkare och rejäla människor.

Hur står ni emot den förändrade marknaden och konkurrensen?

– Marknaden har verkligen förändrats på sistone. Där du tidigare var tvungen att vara en expert inom denim kan egentligen vem som helst produera och sälja jeans. För vår del blir då det viktigaste att bibehålla vårt arv, kvalitet och hantverk. Det kan ingen ta ifrån oss.

Hur tror du konkurrensen kommer utvecklas?

– Marknaden kommer bli ännu större och ännu fler denimproducenter kommer tillkomma och aggressiviteten kommer öka. Vi kommer själva satsa ännu mer på att bevisa att denim inte bör vara ett slit och slängplagg utan ett plagg att bära under en livstid.

Hur ser ni på hur vi svenskar klär oss?

– Det finns ingen tvekan om att svenskarna är kända för att vara coola och inneha en självsäker stil. Svenskarna verkar vara födda med förmågan att kunna sätta ihop en snygg garderob och känsla i hur man mixar kläder. Det är svårt att slå svenskarna, både inom high fashion och streetstyle. Inom just denimindustrin, så ska ni veta att svenskarna är kända som "the connoisseurs of denim", ni är verkligen de som kan uppskatta ett par bra jeans.

Följ ämnen i artikeln