Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

H&M avgiftar sin klädproduktion

Publicerad 2011-09-20

Lovar nolltolerans mot miljögifter

Klistermärken och engagemang kan rubba även stora klädjättar. Efter en kampanj genomförd av miljöorganisationen Greenpeace lovar klädkedjan H&M att avgifta sin klädproduktion.

H&M:s designsamarbeten är populära bland kunderna. Här är det Lanvin-kläderna som köparna slåss om. På sikt ska hela H&M:s klädproduktion bli giftfri.

Förra veckan satte aktivister från Greenpeace upp klistermärken med texten "Detox our water!" på skyltfönstren till H&M-butiker och delade ut information till H&M:s kunder.

I fredags träffades representanter från de båda parterna för en diskussion som slutade med att H&M nu åtagit sig att fasa ut alla farliga kemikalier till 2020. Sedan tidigare har Adidas, Nike och Puma lovat samma sak.

"En betydelsefull aktör"

– Vi är oerhört glada över H&M:s ansvarstagande beslut. Som en av världens största återförsäljare av kläder är H&M en mycket betydelsefull aktör. Genom att visa att klädproduktionen kan vara fri från farliga kemikalier sänder H&M en mycket viktig signal till hela textilbranschen, säger Patrik Eriksson, kampanjchef på Greenpeace i ett pressmeddelande.

I en kommentar från H&M meddelar företaget: ”Vi har alltid legat i framkant när det gäller att arbeta med kemikalier och var bland de första i branschen att upprätta en förbuds- och begränsningslista över farliga kemikalier som våra leverantörer måste följa. Eftersom vi sedan många år tillbaka delar Greenpeace engagemang för miljön, har vi nu tagit ytterligare ett steg i vårt arbete.”

Följ ämnen i artikeln