Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tekla, Tea

Hon ska skapa H&M-rusning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-03

H&Ms nya designsamarbete:
Comme des Garçons

Cavalli, Lagerfeld, Stella McCartney och Victor&Rolf. H&Ms kunder har blivit bortskämda med några av världens mest inflytelserika designers. Nästa modehus som ska skapa habegär blir Comme des Garçons.

Margareta van den Borsch på lanseringen av förra årets samarbete med Roberto Cavalli.

H&M har på senare år satsat stenhårt på samarbeten med världskända designer, något som har fått en enorm genomslagskraft både hos kunder, media och i modevärlden. Samarbeterna har skapat hysteri, butiksgatlopp och långa köer till de eftertraktade plaggen. I november är det dags för nytt kaos i butikerna, då släpps en kollektion designad av modehuset Comme des Garçons.

Kreativitet vs kommers

Japanskan Rei Kawakubo startade sitt livsverk Comme des Garçons i Tokyo 1973. Chefsdesigner Rei är känd och beundrad för sin kreativitet och konstnärlighet och för H&M kommer hon att designa en dam- och en herrkollektion samt utvalda barnplagg. I kollektionen ingår också accessoarer och en unisexparfym.

– Jag har alltid varit intresserad av balansen mellan det kreativa och det kommersiella. Detta är ett dilemma, även om jag själv alltid har satt det kreativa i första rummet. Det är en fascinerande utmaning att samarbeta med H&M, eftersom det ger en möjlighet att dra detta dilemma till sin spets och försöka lösa det, säger Rei Kawakubo.

För svårt för H&M?

Att ett märke som Comme des Garçons som går åt det avantgardiska hållet ska säljas på den folkliga modekedjan, känns lite som en antites. Men på H&M är man inte oroliga.

– Rei Kawakubo har länge stått högt upp på vår önskelista och det känns fantastiskt att hon har valt att samarbeta med oss. Vi har oerhört stor respekt för Kawakubos modefilosofi som ifrågasätter modevärldens invanda mönster och vi beundrar hennes konstnärliga inställning till mode, förklarar Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare, H&M.

Kommer i november

Världslanseringen av kollektionen kommer att äga rum i samband med öppningen av H&M:s andra butik i Tokyo, Japan, i början av november. Lansering för övriga H&M-marknader är några dagar senare.

Följ ämnen i artikeln