Vilket modeår du var, 2013!
Publicerad 2014-01-15
Det här kommer vi ihåg från det gångna året
Succéer och konkurser, framsteg och bakslag, glamour och misär.
Vi sammanfattar modeåret som gick!
Återvinning – en vinnare
Kritiken mot slit-och-släng-konsumtionen har äntligen fått genomslag. Aldrig har det snackats så mycket om hållbara alternativ, second hand, klädbyten, återvunna material och medveten shopping. Till och med snabbmodejätten H&M insåg att återvinning är ett vinnande koncept och startade klädinsamling i sina butiker.
Från Madonna till Mellon
Den franske designern Jean Paul Gaultier var dubbelt Sverigeaktuell: med programledaren Petra Medes Eurovision-klänningar och med utställningen ”The fashion world of Jean Paul Gaultier – from the sidewalk to the catwalk”. Den visade allt från Madonnas strutbehå till punkcouture och manskjolar.
– Med Madonnas scenkläder ville jag visa att man kan vara en sexig kvinna och stark på samma gång. Hon är det största macho jag
någonsin träffat, berättade han för Sofis mode.
Krisande kedjor
Det har varit ett tufft år för många klädkedjor – Esprit-butiker konkade, Sisters lades ner och efter vd-byten och butiksnedläggningar såldes JC till ett kinesiskt företag. Däremot lyckades det tidigare krisdrabbade Kappahl vända förlust till vinst.
Smarta samarbeten
Årets snilleblixtar var fahionistafavoriten Isabel Marant för H&M och popstjärnan Rihanna för brittiska River Island – de senare fick en sådan boost att de öppnar nytt, bland annat i Sverige. Årets blixt från klar himmel var modetvillingarna Olsens samarbete med Bik Bok och årets chocknedslag sexboksförfattaren EL James underklädeskollektion för Kappahl. Oväntad, obegriplig och reklamen fick hård kritik för att vara sexistisk.
På nya jobb
Modevärlden fortsatte leka hela havet stormar – designern Alexander Wang ersatte Nicolas Ghesquière på Balenciaga som i sin tur ersatte Marc Jacobs på Louis Vuitton. Jil Sander lämnade Jil Sander för tredje gången och Ann Demeulemeester lämnade sitt eget märke efter 27 år.
Dansande modeller
Modevärldens mäktigaste märken lägger miljonbelopp på maffiga visningar i majestätiska miljöer. Men egentligen behöver de bara byta modeller för att skapa mediebuzz. Se bara på designern Rick Owens – genom att välja steppdansare i stället för de supersmala och bleksiktiga modellerna som brukar dominera catwalken blev hans visning den mest omtalade under hela modeveckan i Paris.
Branschens baksidor
Billiga kläder har ett högt pris – det kan ingen ha undgått vid det här laget. Under året har det kommit många allvarliga larmrapporter om klädbranschens baksidor: olyckor, miljöförstöring, barnarbete och djurplågeri. Men även en hel del positiva reaktioner. Många företag har skrivit på ett avtal för att förbättra textilarbetarnas villkor i Bangladesh, och när det uppdagades att angorakaniner får pälsen brutalt avryckt var det många som genast stoppade importen. Men det finns fortfarande mycket att göra, det visar bland annat det senaste avslöjandet om den livsfarliga hanteringen av giftiga kemikalier och barnarbete inom läderproduktionen.
Dolce & Gabbanas skattesmäll
Efter en lång och utdragen rättsprocess dömdes det italienska modehuset Dolce & Gabbana slutligen för skattebrott. Företaget krävdes på tre miljarder kronor efter att ha flyttat sitt företag till skatteparadiset Luxemburg. Designduon Domenico Dolce och Stefano Gabbana protesterade – de menade att anklagelserna bygger på avundsjuka och att domen, om den verkställs, blir en dödsdom. Men än är graven inte grävd – företaget har överklagat och tvisten fortsätter in i 2014.
Årets svenska snackis
Vem har sagt att pappersarbete inte är kreativt? Designern Bea Szenfeld bjöd på årets häftigaste visning under modeveckan i Stockholm i somras. Hennes magnifika papperscouture fick publiken att jubla högt och imponerade stort på den internationella pressen.