Han måste välja – Ku Klux Klan eller kärlek
Klyschor hotar välta ’Burden’, men skådespelarna är bra
Publicerad 2021-01-11
Burden
Regi Andrew Heckler, med Garrett Hedlund, Forest Whitaker, Andrea Riseborough, Tom Wilkinson.
FILMRECENSION. Familjen kan skänka trygghet och kärlek.
Det kan också vara ondska, något man måste bryta sig loss från.
Vi befinner oss i en småstad i South Carolina i mitten av 1990-talet. Terrororganisationen Ku Klux Klan är långt ifrån utrotad, även om dess makt har minskat. Den lokale KKK-ledaren Tom Griffin (Tom Wilkinson) försöker hålla sydstatsflaggan högt och öppnar ett litet museum till organisationens ära, något som förstås provocerar den svarta befolkningen. Baptistpastorn David Kennedy (Forest Whitaker) leder demonstrationer mot museet och försöker få Griffin och hans förtrogna att lägga ner verksamheten.
Samtidigt har en av Griffins yngre KKK-medlemmar, Mike Burden (Garrett Hedlund), gått och blivit kär. Judy (Andrea Riseborough) har en ung son och vill börja ett nytt liv med Mike. Men hon har inget till övers för den rasism som genomsyrar Mikes liv. Han måste välja.
Baserad på ett verkligt fall
Filmen är baserad på verkliga händelser, ett fall som slutade med att en avhoppad klanmedlem vittnade mot de människor han tidigare betraktade som familj. Samtidigt tog han ansvar för att ha misshandlat en svart person.
Sådant kräver mod och efter vad som hände i Washington förra veckan, där vi såg en hord av Trump-anhängare gå till anfall mot kongressen, är det lätt att tankarna går till den typen av sektmentalitet.
Wilkinson spelar inte Griffin som ett fradgatuggande monster, utan en patriark med viss värme. Det är så Griffin kommer undan med att kunna ställa krav på omgivningen att begå brott för honom. Allt tjänar lögnen att den vite mannen skulle vara hotad. Mike har till en början svårt att inte lyda – omvändningen kommer med hjälp av pastor Kennedy, som bjuder in honom i sitt hem, något som inte ses med blida ögon av hans egen familj.
Hedlund kan dela publiken
Whitaker är mycket stabil i den rollen och det gäller skådespelarna i stort. Jag köper även Hedlunds insats, men kan tänka mig att han delar publiken. Han har ett sätt att gå omkring och svaja, förmodligen en teknik för att fånga ungdomlig kaxighet, men det är ett skådespelarval som är farligt nära att mest kännas tillgjort.
Den som hade svårt för Ron Howards Netflixfilm ”Hillbilly elegy” lär inte älska fattigdomsskildringen ”Burden” heller. Men trots klyschor som hotar bakom varje hörn i filmen är det en intressant och väl ihopsnickrad historia om vad det innebär att vara med i en familj, på gott och ont. Del av ett sammanhang. Om man inte öppnar ögonen i tid kan man sluta som Ashli Babbitt.
”Burden” finns på flera strömningstjänster.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.