Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Henrik Schyfferts film är värd en miljon kronor

Publicerad 2020-01-31

Göteborg Film Festival har världens största kontantpris på en filmfestival, en miljon kronor.
Jag skulle ge det till Henrik Schyfferts ”Spring Uje spring”. Men har en känsla av att juryn kommer att belöna något mer tungsint drama.

Åtta filmer tävlar om Dragon Award Best Nordic Film. Prisutdelning i morgon. Den stora prissumman är häftig, den skapar både mediaintresse och utrymme för vinnarna att utveckla sitt konstnärsskap.
Har inte haft möjlighet att vara i Göteborg hela festivalen, men har sett sju av de åtta tävlingsfilmerna. Juryn leds av franska regissören Mia Hansen-Løve, som jag hyser all respekt för. Hennes filmer är högst egensinniga och oftast engagerande. Men någon muntergök verkar hon inte vara. Det kan ligga Henrik Schyffert i fatet.
Det är som att mångsysslaren Schyffert liksom har det lite för lätt för sig. Han har gjort en film, sin debut dessutom, om artisten Uje Brandelius som innan 50-strecket drabbats av Parkinsons sjukdom. Och Schyfferts film är både gripande, den går verkligen på djupet, men också väldigt lättsam, lekfull och rolig. Sådana filmer vinner sällan priser. De kan uppfattas som ytliga fast de inte är det.
”Disco” skildrar hur en ung norsk tjej försöker frigöra sig från en religiös församling. Den visar att Josefine Frida absolut har en skådespelarframtid även efter ”Skam”.
Maria Bäcks ”Psykos i Stockholm” är svagare i sin skildring av tonårsångest än av hur en mamma får en psykos. Josefin Neldén är väl värd ett skådespelarpris.
Främsta konkurrenten är Arndís Hrönn Egilsdóttir som en bondmora som gör uppror mot mjölkmaffian på Island. Hon är smått fenomenal och filmen ”Mjölkkriget” berör starkt, även om den är lite småseg ibland. Absolut en tänkbar vinnare. Det är även norska ”Barn”, en komplex historia om ett dödsfall bland tonåringar och hur det påverkar flera vuxnas liv.
Amanda Kernell vann den där miljonen år 2017 för ”Sameblod”. Hennes nya, skilsmässodramat ”Charter”, blev jag både djupt engagerad i – och samtidigt ganska så irriterad på. Ska inte avslöja varför innan den riktiga Sverige-premiären 20 mars. Filmen lär väcka starka känslor, men jag tror inte Kernell får fylla på bankkontot den här gången.