Juliette Binoche går undercover i städbranschen
Publicerad 2022-06-02
Mellan två världar
Regi Emmanuel Carrère, med Juliette Binoche, Hélène Lambert, Léa Carne, Louise Pociecka, Steve Papagiannis.
FILMRECENSION En Paris-skribent wallraffar bland gigekonomins förlorare i ”Mellan två världar”.
Ett stycke fransk socialrealism i lightversion.
DRAMA En författare går undercover bland gigekonomins förlorare i Emmanuel Carrères socialrealistiska ”Mellan två världar”, som är en fiktiv tagning på journalisten Florence Aubenas reportagebok ”Kajen i Ouistreham”.
Den intellektuella Paris-skribenten Marianne Winckler (Juliette Binoche) flyttar, ensam och utan vare sig bil eller några nämnbara summor pengar, till en ny stad, för att ta reda på hur svårt det är att få en fast anställning med en lön det går att leva på, för de som saknar utbildning och kontakter.
En upplevelse hon ämnar skriva om i sin nästa bok, för att belysa ett växande samhällsproblem för dem lyckligt lottade nog att inte ha någon insyn i det.
Det blir städjobb hon får hanka sig fram på, och det är en hård verklighet som väntar, där framför allt kvinnor sliter ut sig, för minimilön och under otrygga, förnedrande och allmänt bedrövliga villkor.
Under sitt sociala experiment får hon dock nya vänner – framför allt den härdade Chrystèle (Hélène Lambert) och den unga Marilou (Léa Carne) – och frågan är hur de kommer att reagera när det uppdagas att Marianne bara är på tillfälligt research-besök i den moderna fattigdom som de själva troligtvis aldrig kommer att få en biljett ut ur.
En välmenande och välspelad film, som dock börjar slira framåt det självtillräckliga och lite enfaldiga slutet, då Mariannes dilemma liksom överskuggar hennes vilseledda och fattiga kollegors hopplösa läge.
”Mellan två världar” har biopremiär den 3 juni.