SVT:s reklammiss – Jesper Rönndahl dök upp på scenen i skor med märkeslogga
Kommer att ändras till sändningen
Publicerad 2023-03-04
ÖRNSKÖLDSVIK. Det är emot SVT:s regler att bära märkesloggor på Melloscenen.
Trots det syntes just logotyper tydligt på programledaren Jesper Rönndahls skor under genrepet.
– Det var en miss från vår sida, säger projektledaren Anders Wistbacka.
Missen skedde under inledningen av fredagenskvällens publik-genrep inför Melodifestivalens semifinal.
Programledarna Jesper Rönndahl, 43, och Farah Abadi, 35, var rejält påpälsade och Jesper Rönndahl bar skor av det välkända italienska märket Moon Boot, som har rejält synliga logotyper.
Fällts av Granskningsnämnden förr
SVT har tidigare fällts av Granskningsnämden för reklam efter andra liknande händelser i Melodifestivalen, bland annat 2016 när SVT fick böta 100 000 kronor efter att den då medverkande artisten Samir Badran burit ett klädesplagg med en märkeslogotyp under sändningen.
”En miss”
När Aftonbladet frågar Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka om Jesper Rönndahls skor säger han att logotypen inte kommer att synas i lördagskvällens livesändning.
– Det var en miss från vår sida på genrepet, det är redan åtgärdat.
Hur upptäckte ni missen, eftersom ni inte upptäckte det förrän nu under fredagskvällen?
– Vi fick frågan från en journalist, säger Anders Wistbacka.
Aftonbladet har sökt Jesper Rönndahl, som inte vill kommentera reklammissen.
Semifinalen i Melodifestivalen sänds 20.00 i SVT och SVT Play lördag 4 mars.