SVT backar: Spelbolag får inte sponsra Melodifestivalen
Efter kritiken – nya reglerna gäller från 2020
Uppdaterad 2019-02-01 | Publicerad 2019-01-30
GÖTEBORG. Efter kritiken: nu ändrar sig SVT.
Spelbolag ska inte tillåtas som sponsorer för Melodifestivalen från 2020.
– Eftersom spelannonseringen i samhället kraftigt ökat i omfattning och SVT på flera evenemang har många barn i publiken inskärper vi nu vikten av restriktivitet, säger SVT:s vd Hanna Stjärne i ett pressmeddelande.
SVT stoppar spelbolag från att sponsra Melodifestivalen från 2020.
Det meddelar kanalen i ett pressmeddelande som SVT Nyheter var först att rapportera om.
Efter att internationella spelbolag från årsskiftet kunnat söka licens för att få verka i Sverige har spelbolaget Maria Casino gått in som sponsor av årets säsong av Melodifestivalen.
”Har många barn i publiken”
SVT har fått kritik för spelbolagssponsringen av det populära familjeprogrammet och nu backar tv-bolaget. Från nästa år kommer spelbolag inte tillåtas att sponsra Melodifestivalen.
– Eftersom spelannonseringen i samhället kraftigt ökat i omfattning och SVT på flera evenemang har många barn i publiken inskärper vi nu vikten av restriktivitet, säger SVT:s vd Hanna Stjärne i ett pressmeddelande.
”Kommer avstå helt”
I pressmeddelandet betonar kanalen att omregleringen av spelmarknaden gjort att de inte har några formella hinder från att låta spelbolag sponsra evenemang i SVT, men kanalen skriver att man ändå har fattat beslutet att stoppa dem framöver:
”I de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020”, står det i pressmeddelandet.
Samarbetet kommer löpa i år som avtalat, dock har det aldrig då varit aktuellt med casinobudskap i tv-sändningen, enligt SVT Nyheter.
Nöjesbladet har varit i kontakt med Maria Casinos Sverigechef Katinka Berg som avböjer att kommentera saken i nuläget.