Edward Bloms nummer måste ha regisserats av en drogad insekt
KARLSTAD. Datum: 1 februari, 2018.
Ämne: Edward Blom, legitimerad livsnjutare och gastronom.
Slutsats efter tre repetitioner: Karln är inte klok.
Var ska jag börja?
Säg det.
Att Edward Blom är med i Melodifestivalen är väl en sak.
Det är inte knäppare än att norska Kamferdrops bara två bidrag senare uppträder med ett enhörningshorn i pannan, avlossar en eldsprutande saxofon och blir sågad i två bitar av Tobbe Trollkarl.
Nej, fråga inte. Ta ett djupt andetag. Gå vidare.
Men Blom visar att det alltid, alltid finns en nivå till i nöjesvärldens festligaste skaldjursplatå.
Bidraget ”Livet på en pinne” kan vara det mustigaste gästabudet sedan de tyska kockarna Werner och Werner, spelade av gamla dunderduon Sven Melander och Åke Cato, förgäves letade efter en gris i ”Vår julskinka har rymt”.
Repetition ett
Edward Blom står på stället och tittar åt alla olika håll utom i kameran. Sedan pangar det loss. Blom är bland annat omgiven av en klase vindruvor på två ben och en dansande hummer. Ungefär i mitten får Edward en jättestor gaffel i sin hand. Vad ska han göra med den? Det vet han uppenbarligen inte själv. Blom duttar lite på måfå med gaffeln på de lättfotade vindruvorna – dutt, dutt – och när den risiga röran äntligen går i mål drar till och kaffet i pressrummet en suck av lättnad.
Repetition två
Vi måste prata om osten. En av dansarna är nämligen utklädd till just en ost. Kan röra sig om märket Stilton som nämns i låttexten. En äkta Stilton produceras exklusivt i grevskapet Derbyshire, England. Var annars? Problemet är bara att det ser ut som att en bit från Linda Bengtzings kycklinggula turboklänning har gett upp, slitit sig loss och beväpnat sig med en gaffel.
(Som en kort parentes kan också nämnas att Blom duttar lite bättre på druvorna med sitt bautabestick i repetition två.)
Repetition tre
Kommer ni ihåg ”I love Europe” med Christer Sjögren? Den kött-, malt- och fettälskande kupletten ”Livet på en pinne” är som den, fast 4678 gånger värre. I numrets final måste de stackars dansarna springa runt med dukade matsalsbord runt midjan. Under tiden får Barba Brun viss feeling.
Blom artikulerar vissa ord med större eftertryck än tidigare. ”Dag”, till exempel. Hur det låter? ”DAG”. Och i och med det har han sjungit färdigt om att knåda en biff tartare för i dag.
Efteråt är det många som måste tvätta ögonen.
Det känns som att ”Livet på en pinne” har regisserats av den tecknade och pårökta tusenfotingen i ”Alice i Underlandet”.