Samir & Viktor utsatta för nytt sabotage – låten läckt igen
Uppdaterad 2018-03-09 | Publicerad 2018-02-22
ÖRNSKÖLDSVIK. Sabotagen mot Melodifestivalen fortsätter.
Samir & Viktors låt har publicerats på Itunes.
Dessutom finns tävlingsskivan redan till försäljning i butik.
Samir & Viktors låt får inte spelas innan finalen.
Men redan nu går den att ladda ner på Itunes och Apple Music. Under torsdagseftermiddagen fanns bidraget ”Shuffla” öppet för köp hos musiktjänsterna.
Läckan kommer knappt en vecka efter att tävlingen utsatts för flera sabotage med läckta låtar.
– Vi blev uppmärksammade på detta alldeles nyss men har hunnit konstatera att det är samma ”paket” som även fanns tillgängligt en kort stund på Spotify i början av veckan. Versionen verkar vara en upptagning från TV, det är inte vårt omslag och det står fel copyrightnotis. Dessutom är den bara drygt 2 minuter lång, säger Camilla Bjering von Zweigbergk på Warner Music.
Skivan ute till försäljning
Nu vidtar skivbolaget åtgärder.
– Vårt kontor gör just nu allt de kan för att få kontakt med Itunes och få den nedplockad. Vi vet ännu inte vem som har sett till att den hamnat där men det är alldeles uppenbart ett brott mot vår upphovsrätt.
Det är inte det enda regelbrottet som tävlingen utsatts för.
Under dagen har Melodifestival-skivan funnits ute till försäljning trots att det strider mot SVT:s regler.
Bilder som Nöjesbladet tagit del av visar att skivan redan finns ute till försäljning i en Coop-butik i Västra Skogen i Stockholm. Nöjesbladets läsare Martin Dalström hörde av sig efter att upptäckt albumet i butiken.
– Tyckte själv att det verkade ALLT för tidigt?! säger han.
”Ett slarvfel”
Skivan får enligt SVT:s regler inte finnas till försäljning förrän på lördag kväll klockan 21.30. Efter att Nöjesbladet uppmärksammat Warner Music på regelbrottet ber ansvariga om att få veta vilken butik det gäller för att vidta åtgärder.
– Alla butiker som köper in Melodifestivalens samlingsskiva får noggranna instruktioner, både muntligen och skriftligen om att säljstart är först den 25 februari. Så detta är ett slarvfel från butikens sida, vi har nu ”tagit dem i örat” och fått deras bekräftelse på att de omedelbart tagit bort produkten, säger Camilla Bjering von Zweigbergk.
Enligt Warner Music hann ingen kund köpa skivan.
– Noll ex sålda tydligen så troligen har den inte stått där så länge.
De mystiska läckorna började redan förra vecka, när flera av årets Melodifestivalbidrag har spreds på nätet. Då kallade Christer Björkman, SVT:s tävlingsproducent, händelserna ”ett sabotage”.
Nöjesbladet söker Melodifestivalens projektledare Anette Helenius.