Markus Larsson: Tyvärr – finalen kan inte räddas
Kämpa, Sverige.
Gör som norska skidåkare – överdosera astmamediciner.
Nu är det bara en lång uppförsbacke kvar.
Och när inte ens Zara Larsson kan rädda årets final är det något fel.
Efter genrepet dyker årets vanligaste fråga upp i huvudet:
Vad är det här?
Det börjar bli tröttsamt att vecka efter vecka tvingas konstatera samma sak, att årets säsong inte håller måttet.
Det är inget mellanår längre. Det är inte ett mediokert år heller. Det är ett eländigt år.
Kontot med negativa ord och omdömen tömdes redan i Skellefteå för två veckor sedan. Därför finns det en poäng med att börja med det positiva:
Det finns ingen hare bland artisterna i år. Inget bidrag har ryckt från klungan och springer med höga knän på målrakan två varv före konkurrenterna.
De flesta verkar överens om att det kommer att bli jämnt. Lika många är lika övertygade om att de internationella jurygrupperna fäller avgörandet. Och i så fall avgjordes Melodifestivalen 2017 redan på fredagen före finalsändningen.
Vem vann?
Guldmedaljören finns förmodligen någonstans i den här kvartetten: Wiktoria, Nano, Robin Bengtsson och Jon Henrik Fjällgren feat Aninia.
”Hold on” med Nano är finalens bästa låt, men Wiktoria presenterar en helhet som känns vassare rent kommersiellt.
Robin Bengtsson? Det är inget större fel på ”I can’t go on”, men ska Sverige skicka en stel reklamfilm för herrkläder till Kiev? Som formar sina fingrar till tidernas fånigaste ”finemang”-tecken? Och som dessutom ska plåga de europeiska tv-tittarna med det horribla ordet ”freakin’”?
Om svaret mot förmodan är ja på samtliga frågor - kör på. Det blir säkert jättekul.
Och Jon Henrik Fjällgren, som har ett nummer som inte liknar något av de andra bidragen, går inte att räkna bort.
Men utöver själva tävlingsmomentet - ska det här föreställa finalen av Sveriges största tv-program? Är det inte meningen att showen ska vara en rolig fest som tar sats mot ESC-finalen? Bör inte budskapet att rösta fram en vinnare i Kiev hamras in hårdare och tydligare? Vad går den här påkostade tv-leken annars ut på? Att se Hasse Andersson döpa blommor till Kerstin?
Årets turné kulminerar i stället med den fullständigt obegripliga mellanakten ”Din mamma jobbar inte här” som mest verkar gå ut på att programledarna ska göra bort sig.
Det hjälper inte att de har övat på numret sedan januari. Tack, men världen hade kunnat vara utan den informationen. Det innebär ju att alla inblandade har haft över två månader på sig att stoppa misstaget.
Och till slut gör Zara Larsson äntligen entré, efter en ändlös jämmerdal av hemska sketcher, upptåg och tveksamma covers.
Men hennes hitmedley känns tyvärr onödigt kort och rumphugget.
Intrycket som slog rot redan vecka två har därför inte förändrats.
Den här säsongen gick inte att rädda.