Här är Lena Philipssons låtkupp i Melodifestivalen – värd miljoner för artisten
Experten: ”Ovärderligt” ● SVT:s idé
Publicerad 2021-02-06
Här öppnar Lena Philipsson Melodifestivalen med sin nya singel – och får reklam värd miljoner.
Idén kom från SVT.
– De ville att jag skulle sjunga något nytt och relevant, så det gjorde jag ju med glädje så klart, säger hon.
Lena Philipssons, 55, öppningsnummer i Sveriges största underhållningsprogram är värd flera miljoner. Det bekräftar John Aleman, investment director på mediebyrån Amplifi och expert på tv-reklam, för Aftonbladet.
Inför miljoner tv-tittare framförde hon låten ”Lära så länge man lever” från sitt album som kom i somras, och som hon släppte en musikvideo till så sent som för två veckor sedan.
”Funnits länge”
När Aftonbladet frågade Lena Philipsson inför kvällens sändning om hur hon ser på reklamvärdet tonar hon ner värdet av att få framföra ny musik.
– Nja, reklamvärde, det är faktiskt så att den låten finns på ett album som släpptes i juni så den är ju inte ny, den har funnits länge nu.
Hon säger att det var SVT:s idé att hon skulle sjunga något nytt.
Även SVT tonar ner värdet för öppningsnumret.
”Våra programledare är också Sveriges främsta artister och kommer, precis som Lena gjorde i dag att bjuda på både ny och gammal musik. Det är inte reklam”, skriver Anette Brattström, projektledare för Melodifestivalen, i ett sms.
”Ovärderligt”
Men John Aleman på mediebyrån Amplifi tvekar inte när han beskriver reklamvärdet för Lena Philipsson som ”ovärderligt”.
– Att få möjligheten att framföra sin nya singel i Melodifestivalen är ovärderligt. Det finns ingen större plattform eller arena i Sverige med samma genomslagskraft. Och då detta evenemang lockar till sig miljonpublik så är det givetvis en dröm att få framföra en ny singel i detta forum, säger han.
Att köpa samma reklamtid i exempelvis TV4 hade kostat stora summor pengar.
– Det kan ju som sagt bereda väg för stora framgångar om framträdandet når fram i stugorna. Det kommersiella värdet är signifikant. Men bara att köpa utrymmet i kommersiella tv-kanaler med samma tittarantal, då talar vi om ett par miljoner.