Loreen verkar göra allt för att förlora
Markus Larsson: En politisk konstinstallation om kvinnokamp och förtryck
SKELLEFTEÅ. Kort sammanfattning av Loreens första repetitioner:
?
Hon verkar göra allt för att förlora.
Och det är bra.
Den fjärde veckan börjar alla barnsliga bidrag att bli kväljande.
Ingen utmanar, ingen tar några risker, precis allt är ”måndag hela veckan”.
Ja, förutom bidrag nummer sju.
Loreen tar den gamla regelboken om hur man lyckas i tävlingen och eldar upp den.
En låt som ”Statements” brukar på sin vara en mellanakt i tävlingen, om ens det.
Långa stunder går det inte att höra vad Loreen sjunger. Och när hände det sist att ”refrängen” var en distad basgång?
Dessutom är själva numret, där dansare klär ut sig till Loreen i olika åldrar, en politisk konstinstallation om kvinnokamp och förtryck.
Det där sista var inget jag lade märke till under torsdagens repetitioner. Gestaltningen kändes diffus ända tills jag läste en intervju med bidragets regissör Martin Renck. Numret kräver nästan en bruksanvisning.
”Statements” innehåller i alla fall en tydlig referens till Kvinnan med handväskan – polskfödda Danuta Danielsson som 1985 drämde sin handväska i huvudet på en nazist i Växjö. Fotografiet har sedan dess varit en tidlös symbol för motstånd och civilkurage.
Med tanke på dagens högerpopulistiska hatklimat är Kvinnan med handväskan mer aktuell än någonsin. Och det är väldigt Loreen att ta in det allvaret i vinterns största tingel-tangel.
De första repetitionerna är för övrigt lika mystiska som Loreens chanser.
Det är rörigt och omständigt och ofärdigt. Under en av genomkörningarna går Loreen mest igenom koreografin utan att sjunga ett enda ord. Lite på måfå, såklart.
Som studiomannen Henrik Von Zweigbergk säger från scen:
”Någon undrade om det blir pyro i sista tagningen. Nej. Men däremot hoppas vi alla att Loreen sjunger något den här gången.”
Om en annan artist skulle ha försökt göra något liknande skulle hen vara rökt. Men Loreen verkar kunna vara hur konstig som helst i Melodifestivalen.
Det tävlar fler artister i Skellefteå. De heter Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia, Alice, Les Gordons, Wiktoria, Axel Schylström och Sara Varga & Juha Mulari.
Men klasskillnaden är löjlig. ”Statements” har en helt annan verkshöjd. Och Loreen själv kan vara tyst i tre minuter och ändå uttrycka mer än alla medtävlare tillsammans.
Bidraget kommer antagligen att dela publiken i två läger i morgon: ”bu” eller ”halleluja”. Precis som det ska vara.
Jag skulle dock inte pantsätta min bostad på att ”Lorpan” går direkt till final, långtifrån.
Däremot är spelbolagen tvärsäkra. Direkt efter att Loreen har gått av scenen dyker oddsen ännu mer.
Det händer underliga saker i Skellefteå.