Så många såg Lundvik vinna Melodifestivalen
Ökning sedan förra året – 3,6 miljoner tittare
Publicerad 2019-03-11
3,6 miljoner såg John Lundvik ta hem segern i Melodifestivalen 2019, enligt mätinstitutet MMS.
Det är en liten ökning jämfört med förra året.
– Melodifestivalen fortsätter att vara hela Sveriges fest och årets största underhållningsprogram, säger Peter Nyrén, SVT:s programbeställare för nöje, i ett pressmeddelande.
Fler såg John Lundvik ta hem segern i Melodifestivalen i lördags än antalet tittare som såg Benjamin Ingrossos vinst förra året.
Totalt bänkade sig 3 614 000 tittare framför sina tv-apparater i lördags, enligt mätinstitutet MMS.
Det innebär att 79,3 procent av alla som tittade på tv vid den aktuella tidpunkten i lördags följde just Melodifestivalens final i SVT.
Tittandet och röstandet ökade
– Vi är mycket glada för det breda engagemang och den uppslutning från stora publikgrupper som Melodifestivalen fortsätter att generera. Förutom stort tittande i broadcast så har årets programserie nära dubblat sina siffror i SVT Play, säger SVT:s programbeställare för nöje, Peter Nyrén, i ett pressmeddelande.
Tittandet gick upp jämfört med förra året då siffran landade på 3 551 000. Även antalet röster ökade i år, från förra årets tidigare rekord på 13 993 975 röster till 15 757 707 stycken.
– Årets final erbjöd ett av de starkaste startfältet någonsin med låtar som redan blivit hits för många. Vi har sett nya stjärnor födas och korat en populär och värdig vinnare i John Lundviks ”Too late for Love ”. Melodifestivalen fortsätter att vara hela Sveriges fest och årets största underhållningsprogram, säger Nyrén i pressmeddelandet.