Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Markus Larsson: ”Så fucking töntigt”

"Om vinnarlåten finns i Växjö ska jag bada naken""Om vinnarlåten finns i Växjö ska jag bada naken"

VÄXJÖ. ”Fucking.”

Japp, det ordet förföljer tävlingen.

Kalla det gärna för en trend.

Till helgen tar fjolårets låtsasmunspelare Robin Bengtsson över stafettpinnen.

Kärt ord har många användningsområden.

Men frågan är om tävlingen någonsin har innehållit lika många exempel på ”fuck” och ”fucking”.

Programledarna har sagt det. Lisa Ajax ”fuckade” boktavligen upp en hel låt. Och nu, i tredje deltävlingen, plockar självaste Robin Bengtsson fram den folkliga svordomen.

I låten ”I can't go on” sjunger han att en person är ”fucking beautiful”. Hen är helt enkelt jävla snygg.

Här kan man åter igen roa sig med att läsa SVT:s bevakning av sitt eget evenemang. Där står det att Bengtsson backar Lisa Ajax efter ”fuck”-debatten. ”Jag tycker det är lite överdrivet och att det inte är en så himla farlig svordom”, säger han.
Vänta nu här? Behöver Lisa Ajax stöttas? Har jag missat ett viktigt möte nu igen?

Och naturligtvis är ”fuck”-debatten överdriven. För de allra flesta är ordet, svordomen och fenomenet lika kontroversiellt som att kryssa för en ruta i stryktipset.

Däremot misstänker jag att många tycker att programledarna och artisterna i just Melodifestivalen låter rätt löjliga när de vill vara lite farliga, fräcka och fräsiga. Här skär ”fucking” i öronen. Det är som om Lasse Holm skulle börja skrika ”fuck, fucking, fuckelifuck” under en ”Diggiloo”-konsert i vit kostym och dyr solbränna. Folk hade ringt ambulansen.

Surmagade moralister borde egentligen tacka Melodifestivalen. Ingen över fyra år kommer i fortsättningen att vilja säga ”fuck” eller ”fucking”. Tack vare Bengtsson, Ajax och årets programledare har orden blivit alldeles för töntiga.

Men nog om det.

I fjol gick Robin Bengtsson direkt till final genom att låtsas spela munspel på ett mycket innerligt sätt. Därför är det ingen i bubblan som vågar underskatta honom när han nu renoverar om sin stil till sång- och dansman. ”I can't go on” är dessutom deltävlingens starkaste poplåt.

Det finns mer. Namn som Bella & Filippa, Anton Hagman och Krista Siegfrids. Men ibland är det bäst att bara vara tyst och invänta scenrepetitionerna. Kan vi prata om deras låtar en annan dag? Tack, vad snällt.

Deltävlingen i Växjö känns som årets obligatoriska och nödvändiga transportsträcka. Något som, för dynamikens skull, måste fyras av innan Loreen gör comeback i Melodifestivalen i Skellefteå.

Men Owe Thörnqvist ångar i alla fall på som om det vore 1959. Han har raggarolja i blodet, munspel i bakfickan och doa-damer i kören. Givetvis får 87-åringen även in en passning till den 58 år gamla rockklassikern ”Varm korv boogie”. Textraderna ”Han va en hotdogrockabillyboogieman/och ingen annan hade lika goda korvar som han” är redan den kommande lördagens höjdpunkt.

Pillesmurfarna i The FO&O bör väl också nämnas. De första sekundernas av bidraget ”Gotta thing about you” låter som 80-talshiten ”Jackie” med Ratata.

Då har vi nämnt dem.