Tittarna överger Melodifestivalen
Fiasko: Lägst antal tittare sedan 2010 – programmet sågas i sociala medier
Uppdaterad 2020-02-24 | Publicerad 2020-02-17
Melodifestivalens tittarras fortsätter.
Totalt sågs helgens tredje deltävling av 2,6 miljoner – 300 000 färre än samma deltävling förra året.
– Det ringer inga larmklockor hos oss, säger Peter Nyrén, SVT:s programbeställare för underhållning och livsstil.
Det brukar beskrivas som SVT:s absoluta flaggskepp, med överlägset flest tittare varje år. Men med drygt 2,6 miljoner tittare blir helgens Melodifestival-sändning den deltävling i Melodifestivalen som har haft lägst antal tittare sedan 2010.
Då bänkade sig drygt 2,3 miljoner personer för att se Anna Bergendahl och Peter Jöback ta sig vidare till det årets final, samtidigt som herrarnas slalomfinal i OS visades i en annan kanal.
Sågas i sociala medier
Men den här gången finns inga sportsändningar som kan förklara de låga tittarsiffrorna. Jämfört med tredje deltävlingen förra året har Melodifestivalen tappat över 300 000 tittare och sedan första deltävlingen i år har fler än 200 000 tittare valt att överge programmet, enligt preliminära siffror från MMS.
En möjlig förklaring till tittartappet kan synas i sociala medier där tittarna reagerat över innehållet i programmet. Efter första deltävlingen var åsikterna delade:
”Det bästa i år verkar bli manus och pausunderhållning. Heja #melfest”, skrev en Twitter-användare, medan en annan invände:
”Melodifestival? Snarare pladderfestival. Ständigt dessa undermåliga manus...”
Efter andra deltävlingen var kritiken hårdare:
”Byter kanal. Detta är INTE värt att titta på. Byt presentatörer, samt även de som skrivit manus”, skrev en tittare.
SVT frågar om värme och mys
”Inte direkt hatten av för den som skrivit manus till skämten idag”, skrev en annan.
”Inget verkar svårare än att skriva ett manus som funkar till programledarnas prat i Mello. Tystnaden på arenan och i soffan är nästan smärtsam”, tyckte en tredje.
Kritiken i sociala medier höll i sig även efter tredje deltävlingen med inlägg som:
”Det är verkligen ett riktigt kasst manus”, och ”Årets Melodifestival-manus är fanimej sämsta på år och dar.”
Men manus och humor ligger inte heller i fokus när SVT ber tittarna utvärdera programmen efter sändningarna. Ett urval av tittarna har varje vecka fått enkäter via Melodifestivalens app, men där frågas inget om programmen uppfattats som roliga eller underhållande.
Istället ligger fokus på att Melodifestivalen ska uppfattas som ”vänligt”, med en fråga som ”Hur varmt och vänligt upplevde du programmet?” Där man kan gradera från ”varmt och mysigt” till ”iskallt och otrevligt”.
SVT: ”Följer förväntade kurvan”
Men Peter Nyrén, som är SVT:s programbeställare för underhållning och livsstil är inte bekymrad över tittarraset:
–Det följer den förväntade kurvan. Broadcast-tittandet går ner ungefär så mycket på totalen, men det kompenseras i stora drag med SVT play-tittandet, så det är egentligen förflyttningen mellan broadcast och online. Så har det sett ut. Dessutom har vi kvar samma andel av tittandet, över 70 procent av de som tittar på tv vid den tiden tittar på Melodifestivalen, säger han.
Är det inte så att tittarna har börjat överge Melodifestivalen?
– Nej, det ringer inga larmklockor hos oss som man kanske kan tro att det gör när man ser att tittandet i broadcast har gått ner 300 000 kontra förra året. För vi ser att engagemanget för Melodifestivalen är högt, antalet som har röstat ligger på omkring en halv miljon för samtliga tre deltävlingar, och vi ser att vi har en bra tillväxt online.
– Det kommer att vara en fortsatt utmaning i hela det stora, breda tv-landskapet som finns att engagera, den utmaningen möter Melodifestivalen hela tiden. Men jag ser inte att det finns något annat som engagerar mer på totalen, säger Peter Nyrén.