Därför är Madonna popens Petter Northug
Publicerad 2015-03-06
Allt som Madonna rör vid blir till pop
Madonna
Rebel heart
Interscope/Universal
POP Jag var sex år när jag hörde ”Papa don’t preach” genom väggen till min storasysters rum. Den snurrade om och om igen på hennes vinylspelare. Kanske är det min starkaste upplevelse av popmusik. Jag kunde bara fånga en pixel av den men anade att de dova tonerna som dunsade genom väggen var magiska nog att dominera ett liv.
Sedan tappade vi kontakten ett tag, jag och Madonna. Men i mitten av mina tjugos blev jag som besatt av hennes album ”True blue” och jakten på den första naiva förälskelsen med popmusik. Jag lyssnade på ”La isla bonita” på repeat, allt för att inte tappa kontakten med kärnan, dess själva aorta.
Jakten har fortsatt, fast i dag oftast tillsammans med Madonnas adepter, just nu heter de Taylor Swift och Rihanna. Men ”Madge” är originalet som alla andra måste förhålla sig till. För två veckor sedan såg jag Katy Perry göra ”Vogue” på sin Europa-premiär i Barcelona.
Madonnas styrka är att likt den norske skidåkaren Petter Northug hitta en väg framåt, även när loppet verkar kört. Den här gången har hon tagit hjälp av ett mångfacetterat team. Kanye West, Diplo, svenska låtskrivare som Vincent Pontare, Salem Al Fakir och Rami Yacoub, sina barn, boxaren Mike Tyson, men framför allt och alla sin BFF Avicii.
Summan av inblandade producenter, låtskrivare och lösa tyckare är en blandning av all musik du hört på radio de senaste fem åren. Aviciis charmiga Ralph Lauren-edm, Britneys gym-pop, störiga studentflakssyntar, tröttsam dubstep och – faktiskt – kaxig Tove Styrke-reggae.
Ibland låter den sökt, konstruerad. Singeln ”Living for love” är bara en gospelhouse-pastisch och ”Holy water” en slentriansexig uppdatering av Serge Gainsbourgs ”Je t’aime … moi non plus”.
Räddningen är att allt som Madonna rör vid blir till pop. I hennes svalt perfekta röst bor 30 år av dess moderna historia. ”Ghost town” och ”Inside out” är underbara i all sin enkelhet.
Men ”Rebel heart” är allra finast när Madonna är som minst rebellisk och bara lättar sitt hjärta. Som i ”Joan of Arc”.
”I can’t be a super hero right now/I’m only human” sjunger hon i refrängen.
Jag hör de dova tonerna genom väggen på Bokvägen i Åryd. Madonna förvandlar – om än så bara för några dyrbara sekunder – åter igen popmusik till ett mysterium.
BÄSTA SPÅR:
”Joan of Arc” handlar om nätmobbning. Efter sitt uppmärksammade fall på Brit Awards har Madonna, 56, blivit måltavla för ”ageism” på sociala medier.
VISSTE DU ATT:
Madonna gör sin första konsert i Stockholm någonsin på Tele2 Arena, 14 november. Biljetterna släpps måndag 16 mars.
LYSSNA OCKSÅ PÅ:
Beyoncés ”Beyoncé”. Den av dagens popstjärnor – Lady Gaga får ursäkta – som kan axla arvet efter Madonna.