”Inte den framgång som det borde vara”
Publicerad 2013-06-14
Hultsfredsfestivalens arrangör ger besökarna medhåll
Endast 11 000 människor kom till Sigtuna – och tvingade Hultsfredsfestivalen till en brakförlust.
Samtidigt höjdes kritiska röster från besökarna.
– Det är inte den framgång det borde vara, säger Folkert Koopmans, vd på arrangören FKP Scorpio.
Flytten från Hultsfred förväntades bli räddningen för Hultsfredsfestivalen.
Men redan förra veckan förstod arrangören FKP Scorpio att de skulle göra en ordentlig förlustaffär. Och när första dagen av tre var gjord hade bara drygt 11 000 människor hittat till Stoxaområdet i Sigtuna.
– Hultsfred är inte den framgång som den borde vara. Det är klart att jag hade velat ha mer folk på plats, min förhoppning nu är att vi kan nå 15 000 besökare under helgen, säger FKP Scorpios vd Folkert Koopmans.
”Starkt varumärke”
I jämförelse med gamla Hultsfredsfestivalen säljs fler endagsbiljetter än tidigare – men inte i närheten tillräckligt för att få festivalen att gå runt.
– Man vill att varje festival ska vara en ekonomisk och besöksmässig framgång dit folk vill komma tillbaka. När jag köpte Hultsfred var jag övertygad om att det var ett starkt varumärke, men det gamla är inte intressant för svenskarna längre, säger Folkert Koopmans.
Samma line-up som Hultsfreds lockade 26 000 personer till en festival i Danmark och borde enligt Folkert Koopmans ha funkat i Sverige med.
– Det har med Hultsfred att göra. Det är en stor börda, namnet Hultsfred, säger han.
Och kritiska besökare tyckte att festivalen ekade tom.
– Jag var på Hultsfredsfestivalen förra året och det här är mycket mindre. Det är deppigt. Hultsfred som helhet kommer aldrig att bli som förr, säger Vilma, 18, från Norrköping.
– Man saknar området från riktiga Hultsfred. Där var det uppdelat i tre olika campingar.
Men i Stoxaområdet finns det bara en camping för besökarna, och en för dem som vill ta det lite lugnare. Campingen ligger alldeles intill festivalområdet och följs av tre grusvägar sedan är området slut. Knivstaborna Line Näslund, 19, Markus Helander, 21 och Tobias Näslund, 21, håller med om att det kunde ha varit mer folk på plats.
– Jag trodde verkligen att det skulle vara mer folk. Det är så jävla liten camping. Så lite folk. Det är tråkigt, säger Tobias Näslund.
”Måste bli större”
Och tanken är att Hultsfred ska växa för att överleva – men under ett annat namn och i en annan riktning.
– Festivalen måste bli större, den stora scenen måste bli större och vi måste presentera större akter, säger Folkert Koopmans.