– De har en smart kampanj
Publicerad 2013-05-08
Psykolog om One Direction: Underskatta dem inte
Popbanden skapas som produkter.
– Man ska inte underskatta pr-maskineriet, säger psykologen och författaren Mattias Lundberg.
Skrikande tonårsfans som sover utanför idolernas hotell i väntan på en glimt. Men att tonårstjejer förälskar sig i sina idoler menar Mattias Lundberg är en del av utvecklingen.
– Det handlar om identitet. När vi är från elva år och uppåt börjar vi se på vår identitet väldigt mycket. Vi kopplar bort oss från våra föräldrar och söker andra identifikationsobjekt.
”Får en viss stil”
Det kan handla om kända sportstjärnor, skådespelare eller musikgrupper.
– Man skapar produkter. Det blir väldigt tydligt i exempelvis musiksammanhang. Varje person i bandet tilldelas en viss stil och identitet. Pr-agenter är väldigt bra på att trycka på rätt knappar.
På så sätt kan de flesta i publiken ha någon i bandet att identifiera sig med.
– Det är verkligen ingen slump utan bygger på en smart pr-kampanj. Personerna i banden skapar en idealbild för hur vi skulle vilja vara. Vuxna har ett kritiskt förhållningssätt där man har lärt sig att ifrågasätta men unga saknar det.
”Hittar triggern”
Eftersom det kritiska förhållningssättet är så frånvarande i unga åldrar har pr-maskineriet lättare att slå igenom.
– De hittar triggern som får oss att gå i gång – man ska inte underskatta pr-maskineriet, säger Mattias Lundberg.
Så stora är One Direction
11 miljoner följare på Twitter.
Över 15 miljoner följare på Facebook.
Debutalbumet ”Up all night” har hamnat överst på albumlistan i 15 länder.
Andra albumet ”Take me home” toppade försäljningslistorna i 35 länder. Albumet är delvis inspelat i Sverige.
12 miljoner sålda album, singlar och dvd:er på mindre än ett år.
Det första brittiska band någonsin att gå in direkt som nummer ett med sitt debutalbum på Billboardlistan i USA.