Malena Ernman och Helen Sjöholm – en perfekt duo
Uppdaterad 2018-07-10 | Publicerad 2017-07-08
RÄTTVIK. Malena Ernman och Helen Sjöholm är en fantastisk duo.
Rösterna. Humorn. Mångsidigheten. Mozart, musikal och medley på 1980-talshits.
Bäst? ”Gabriellas sång” ur ”Så som i himmelen”, som Helen Sjöholm tillägnar Michael Nyqvist.
Föreställningen inleds i folkton. Börjar i moll och finalen i dur, som Evert Taube brukar dikta.
Från ”Om sommaren sköra” till avslutande ”Walking on sunshine”. De går ut starkt tillsammans med duetten ”Ett herrans underverk” ur ”Kristina från Duvemåla”, som följs av Mozart, sedan Carmen och ett stycke ur Elvis Costellos samarbete med The Brodsky quartet.
Hög ambitionsinivå. Gott och blandat av många slag.
Men alla kan ju inte älska allting hela tiden. Den sortens bredd kan i bästa fall öppna en del öron för musik man inte väntat sig, som forna tiders Melodiradio. Man går dit för att höra ”Du måste finnas” och får den med lite nytt sound där en imponerande Helen Sjöholm låter Edith Piafsk i sin intensitet. Man får också höra henne och Malena Ernman i ”Blomsterduetten” ur 1800-talsoperan ”Lakmé”.
Och vem hade väntat sig dagsfärsk pop från bandet Sobea, bestående av 11-åringarna Sonja och Beata? De sjunger och dansar sin egen låt ”Change”. Beata är dotter till Malena Ernman, som också sjunger låten ”Allt under Västerbrons fäste” som hon skrivit tillsammans med sin man Svante Thunberg. I orkestern finns Janne Bengtsson och hans dotter Ellinor.
Sannerligen en familjeföreställning för flera generationer.
Malena Ernman och Helen Sjöholm släppte nyligen en skiva tillsammans, ”Santa Klara klocka”, och den är en av kvällens höjdpunkter. Jag gillar också den fina versionen av Stings ”Fragile”.
Det finns stunder när Mats Bergströms akustiska gitarr och Malena Ernmans röst är det enda som hörs i det gigantiska stenbrottet och de fyller upp hela landskapet med spröda toner som sätter bröstkorgen i svängning.
Eurythmics och Annie Lennox verkar ha varit en speciell favorit för Malena Ernman och Helen Sjöholm, som låter väldigt bra i ”Sweet dreams are made of this”, en av fyra Lennox-låtar som de sjunger i sitt avslutande pop-potpurri med bl a Madonna och Dolly Parton.
Till sist vågar sig Malena Ernman åter på ett dopp i Dalhallas friska vatten nedanför scen. En frusen tradition hon skapat under somrarna här.
Vi andra lämnar den unika arenan uppvärmda.