Råare än någonsin
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-10
Första detaljerna om ”Call of duty: World at war”
Ett av världens mest populära krigsspel kommer tillbaka.
Råare och blodigare.
– Det här är ett mer skrämmande "Call of duty" än vi någonsin sett, säger Mark Lamir, chef på utvecklaren Treyarch.
Det är den brittiska utgåvan av Xbox 360: The official Xbox magazine som avslöjar de första detaljerna om "Call of duty: World at war".
Många spel i genren tonar ner de riktigt vidriga scenerna som verklighetens krig består av. Ofta är det av kommersiella skäl, lägre åldersgräns kan betyda fler köpare. Ett annat vanligt argument bland utvecklare är att de "sysslar med underhållning".
Men "World at war" verkar gå åt precis motsatt håll.
– Utvecklarlaget har som mål att skapa det bästa spelet de kan. Och under arbetet växte en råhet fram som faktiskt fick en del personer att känna sig riktigt illa till mods, säger Lamir till Xbox 360: The official Xbox magazine.
Lamir menar att våldet i nya "Call of duty" är berättigat.
– Det är inte bara rått och våldsamt för sakens skull. Det reflekterar vad veteraner sagt till oss och den faktiska historien, säger Treyarchs Rich Farrelly.
Andra världskriget tillbaka
Efter Infinity Wards hyllade och tiomiljonersäljande "Call of duty 4: Modern warfare" tar utvecklaren Treyarch åter över stafettpinnen.
Och återvänder till Andra världskriget.
"World at war" kommer att fokusera på striderna mellan amerikanska och japanska trupper i Stilla havet. Ett annat inslag blir Röda arméns invasion av Tyskland.
Spelets kampanj stödjer ett samarbetsläge för fyra spelare och man samlar individuellt poäng för att låsa upp nya fördelar.
"Call of duty: World at war" kommer till PC, Xbox 360 och Playstation 3. Playstation 2, Wii och DS får också upplagor av spelet, dock i något annorlunda versioner.
Det är troligt att "World at war" släpps lagom till julhandeln.