Litet spel – med stor dos värme & charm
Publicerad 2011-08-22
Little deviants visar upp nya Playstation Vita i ett väldigt smickrande ljus
MINISPEL Trupperna har flyttat fram sina positioner under sommaren.
Konsensus bland analytiker, utvecklare, journalister och andra förståsigpåare tycks nu vara att Nintendo och Sony gjort sitt på den portabla spelscenen. Kolumn efter kolumn är skarpladdad med statistik, blodröda siffror och referenser till Apple och Android.
Folk vill bara ha med sig en pryl i fickan, säger de (just det: en mobiltelefon).
Nintendos 3DS är en superflopp, säger de (och Nintendo håller än så länge med).
Och, milda Matilda, nya Playstation Vita kommer ju alldeles för sent (först 2012 i Sverige).
Utmärkt uppvisning för Vita
Det värsta av allt är att deras ödesmättade profetior mycket väl kan slå in – något som vore extra bittert med tanke på den finess redan de tidiga Vita-spelen visar upp. ”Uncharted: Golden abyss” demonstrerar effektfullt hur fullskaliga, moderna, hemkonsolspel för första gången får plats i fickan. Söta minispelsamlingen ”Little deviants”, å sin sida, är ett utmärkt showcase för nästan allt Vita är kapabel till. Studion Bigbig har utgått från funktionerna i Sonys yngsta – både de förväntade och de originella – och, förutom att ”Little deviants” borde följa med varje såld konsol, så kan spelet också bli en vägvisare åt andra utvecklare.
Känns dyrt
Det mest iögonfallande minispelet är ett där man skulpterar terrängen med ett finger via maskinens tryckkänsliga baksida. Ett annat är whack-a-mole med en tvist; eftersom Vita har pekfunktion på både fram- och baksidan anfaller man från två håll. Här finns också mer eller mindre tilltalande saker som utnyttjar Vitas gyro och dess augmented reality-möjligheter.
”Little deviants” är mer begåvat och utstrålar större värme och charm än det mesta man kan hitta bland drivorna av appspel.
Det känns också betydligt dyrare – och det lär det dessutom bli.
Frågan är om Sony har råd med det.