Årets sämsta spelupplevelse
Uppdaterad 2015-06-30 | Publicerad 2015-06-03
Project root är ett försök att uppdatera shmup-genren utan att behärska grunderna först
SHOOT ’EM UP Först tror jag att det är ett misstag när ”Project root” två gånger i rad slänger ut mig till Xbox-menyn så fort jag försöker starta det.
Sedan inser jag att det bara är konsolens immunsystem som försöker skydda mig från årets sämsta spelupplevelse.
”Project root” borde ingå i skolböcker som exempel på varför det är en bra idé att lära sig av historien istället för att kasta ut decennier av mödosamt ihopsamlad kunskap och börja om från ruta ett. Det är ett försök att uppdatera den klassiska shmup-genren, med ett öppet upplägg istället för autoscrollande vertikala banor, utan ett uns av de klassiska shmup-utvecklarnas talang. Istället har studion OPQAM tillbringat hela utvecklingsperioden i någon av de cirka 500 fallgropar de envisats med att trampa i.
Robotar i röven
Det tillplattade perspektivet gör ”Project root” i princip ospelbart. Plötsligt fylls bara skärmen av projektiler från fiender som inte ens är utmärkta på radarn. Vissa bakgrunder är så ljusa att fiendernas skott är i princip omöjliga att se. Det är i stort sett omöjligt att ge sig in i en strid – vilket ofrånkomligen kräver ens fulla koncentration – utan att få en serie målsökande robotar i röven från fiender som inte syns på skärmen, eller ens är utmärkta på radarn. Och även om man överlever det så kan man lika gärna drabbas av att ett fordon man ska eskortera går och blir ihjälskjutet i en helt annan del av banan.
Airbrushade ”Tron”-missfoster
Skeppet man styr är slött, uppgraderingarna svindyra, menyerna och grafiken hade bokstavligt talat sett mediokra ut på Playstation 1. Karaktärerna är urringade, airbrushade ”Tron”-missfoster, handlingen inkluderar klockrena repliker som ”It’s never easy when you fight against poweful corporations”. (Till dess försvar får man dock skylla sig själv om man uppfattar ett enda ord av storyn, eftersom både den och alla objectives förklaras mitt i striderna via mikroskopiska textrutor i skärmens nedre högra hörn – på motsatt sida från den livsviktiga radarn.)
Det är ett spel önskar att jag kunde köpa igen.
Bara för att känna njutningen av att avinstallera det på nytt.