Vill ta 400 kronor – för ett Ipad-spel
Publicerad 2011-06-22
Utgivaren öppen – för
dramatisk prishöjning
Kan man kräva 400 kronor för ett spel till surfplattor?
Take Two-chefen Strauss Zelnick är övertygad om det.
Take Two är en stor aktör på den internationella spelarenan. Förläggaren ger bland annat ut spel från Rockstar, Irrational och 2K Games.
Häromåret fick ”Grand theft auto: Chinatown wars” premiär på både Iphone och Ipad. I en intervju med Forbes hyllar Strauss Zelnick Iphone-versionen som en ”kreativ succé”. Men han antyder också att den inte sålde tillräckligt bra.
”Måste tjäna pengar”
– Priset vi kan sätta på en Iphone-version gör att det inte blir meningsfullt för oss rent ekonomiskt. När allt kommer omkring måste vi tjäna pengar och målet är att sälja våra spel till många miljoner spelare.
Forbes frågar Zelnick om det rent teoretiskt är möjligt att sälja ett spel till surfplattor för 200, 300 eller 400 kronor.
”Varför inte?”
– Ja, varför inte? Surfplattor är överallt nu. Och de är en fantastisk plattform för spel. Och skärmen har precis rätt storlek. Och man kan använda dem för att få en riktigt engagerande spelupplevelse. Så om allt det är sant har jag svårt att se varför man inte skulle kunna sälja en robust produkt för samma pris (som till spelkonsoler). Anledningen till att priset är lågt för Iphone-appar är att man använder dem fem minuter, inte flera hundra timmar.
– Min åsikt är att små skärmar är bra för snabb interaktiv underhållning. Medelstora och stora skärmar är bra för stora och engagerande upplevelser, säger Zelnick till Forbes.