Lionhead får kritik – för bröst-tweet
Uppdaterad 2015-03-31 | Publicerad 2015-03-30
Bild på bystig kvinna ansågs för sexistisk
Lionhead Studios, företaget som ligger bakom ”Fable”-spelen, uppmanade nyligen sina fans att fira ”urringningens dag”.
Något som fick många att ta illa vid sig.
Nu har spelstudion tvingats be om ursäkt.
”Fable”-utvecklaren Lionhead Studios är i blåsväder.
I fredags ville man uppmärksamma sina fans på att det var ”urringningens dag”; ett årligen återkommande påhitt som startades av bh-tillverkaren Wonderbra i början av 2000-talet.
Lionhead la på sitt Twitter-konto ut en bild från ”Fable 2” som gör reklam för ett värdshus i spelet med namnet ”Foaming jugs”. På bilden syns en bystig kvinna hålla upp två skummande ölsejdlar.
”Vi ber om ursäkt”
Efter att många kritiserat tweeten svarade Lionhead med att lägga ut en annan bild med ”Fable”-anknytning på en mans nakna rumpa samtidigt som man påpekade att man ”inte diskriminerar”.
Till slut valde man att radera båda tweets och krypa till korset.
– Vi ber om ursäkt för bilderna vi delade. Mångfald och inkluderande är något vi känner starkt för. Vi kommer stärka de här värderingarna inom vårt team, skrev Lionhead.
Långt ifrån ovanligt
Dylika promotionbilder är långt ifrån ovanliga i spelvärlden. När fightingspelet ”Soul calibur V” skulle släppas 2012 valde utgivaren Namco Bandai att göra reklam för spelet med en extrem närbild på karaktären Ivys bröst och texten ”Go big or go home”.
Ett ännu mer kontroversiellt exempel är samlarutgåvan till ”Dead island: Riptide” som innehåller en stympad kvinnotorso med väl tilltagna bikinibröst.