Styr Wii-spelet – genom att andas
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-11
Nintendos nästa pryl påminner om en lögndetektor
Sitter du ner?
Bra.
Nintendos nya uppfinning mäter din förmåga att slappna av.
Redan på spelmässan E3 i fjol presenterade Nintendo ”Wii Vitality Sensor”. Den ser ut som en liten pulsmätare man fäster på pekfingret. Många liknade den vid en lögndetektor.
Nu har sajten Siliconera studerat en patentansökan som delvis förklarar hur Vitality Sensor fungerar. Den använder infrarött ljus och en fotosensor som mäter koncentrationen av proteinet hemoglobin i fingerspetsarna. Hemoglobin står för syrgastransporten i blodet. Koncentrationen av proteinet ökar under stress.
Patentansökan gav också en, om uttrycket tillåts, fingervisning om vilken typ av spel Nintendo planerat till Wii Vitality Sensor. Genom att kontrollera sin andning ska man lotsa en karaktär genom en miljö utan att denne slår i taket.
Låter det galet?
Well, det är Nintendo. Med sina balansbrädor och rörelsekontroller och 3D-maskiner har de redan fått oss att tappa andan.