Superspelet görs i Sverige
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-09
Här är nya versionen av ”Bionic commando”
Benny Goodman.
Spindelmannen.
Här kommer en tredje ”king of swing” farande – Nathan Spencer.
Efter 21 år kommer en ny version av det klassiska actionspelet ”Bionic commando”. Och japanska Capcom gav äran att utveckla den till svenska spelföretaget Grin.
– De är väldigt bra på fysik och har ett tekniskt know-how som passade oss, säger producenten Ben Judd på Capcom.
Fysik dominerar i nästa generations variant av ”Bionic commando”.
”Många möjligheter”
När Aftonbladet tar kontroll över hjälten i spelet – Nathan Spencer – handlar det om att bemästra den kabel han kan skjuta ut från armen.
Samma princip som i originalet.
Men med teknik som klivit två decennier framåt.
– Vi har ju lyckats göra en kabel som inte är en rak linje utan den kan faktiskt böja sig och nästan slå knut på sig själv. Så du har ju många möjligheter att förändra omgivningarna med kabeln. Du kan ta tag i en lyktstolpe och sen kan du gå runt lyktstolpen och snurra kabeln, säger Grin-chefen Bosse Andersson.
Kabeln kan fästa i princip vad som helst. Är svårbemästrad men ändå intuitiv. Fungerar både som transportmedel – rätt använd kan man sekundsnabbt svinga sig fram över stora ytor – och vapen.
Och ger den frihetskänsla som ”Spider-Man”-spelen aldrig lyckats fånga.
Lång kamp om kabeln
– Vi har kämpat med kabeln något fruktansvärt. Det tog ju nästan 14 månader att få till den perfekt. Det är vad man normalt lägger på ett helt spel, säger Bosse Andersson.
”Bionic commando” släpps till Xbox 360, Playstation 3 och PC senare i år.