Vill få dig att bränna pengar – inte roa dig
Uppdaterad 2015-07-20 | Publicerad 2015-07-19
Rumble city är ett sällsynt uselt Avalanche-spel
TAKTIKROLLSPEL Jag vet nästan inte var jag ska börja, men det vet ”Rumble city”. Knappt har appen hunnit förbi den gräsliga titelskärmen innan man ombeds skicka virtuell familjepizza till sina Facebook-vänner. Sedan blir det lite reklam för ett spelbolag av den sorten som inte gör dataspel.
Som fia med knuff
Det snällaste som sagts om ”Rumble city” kom från svenska studion Avalanches eget pressutskick. Där kallas det digitala omgångsbaserade brädspelet ”biker-schack”. Det sägs att det är gjort med stor passion av ett litet team förälskade i både taktisk speldesign och 60-talets amerikanska knuttekultur. Jag skulle nog snarare säga att det är lika mycket schack som fia med knuff och lika rebelliskt som ett avsnitt av ”Gänget och jag”. Och då är jag ändå på gott humör.
”Bästa dealen”: 949 kr
Spelet är konstruerat så att man alltid har oddsen så pass mycket emot sig att man förlorar. Ens karaktärers hälsa återställs exempelvis inte mellan varje strid, vilket naturligtvis innebär att vissa omgångar är omöjliga redan från början. Då kan man – ta-daa! – välja att vänta i allt från minuter till timmar på att fylla hälsomätaren. Eller – ta-daa! – öppna plånboken. Den ”bästa dealen” enligt Avalanche är att betala 949 kronor, för då får man mest hälsa för pengarna.
Gott om credd
”Just cause”-studion har gott om credd efter två populära spel i den serien och ett tredje på väg. De är dessutom aktuella med stora septemberreleasen ”Mad Max” och har hanterat free to play alldeles utmärkt med jägarspelet ”The hunter”. Och det må väl vara okej att de nu vill tjäna pengar med en app designad för så kallade valar – den lilla andel spelare som spenderar överlägset mest pengar på free to play-spel.
Men kom inte och säg att det har något med passion att göra.
Peter Ottsjö