Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Lysande design i nya fabeln

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-06

Peter Ottsjös första intryck av Fable 2

Du längtar inte mest efter det här.

Det gör en medelålders man.

”Fable 2” ska bli hans revansch.

Han ser äldre ut än sina 49 år.

Han verkar avsevärt yngre.

Spelskaparen Peter Molyneux demonstrerar sitt nästa verk, "Fable 2", på E3-mässan i Los Angeles. Hans hårfäste kryper allt längre upp på hjässan. Men hans ögon påminner om dem på en pojke som på förhand vill avslöja vad som döljer sig i julklappspaketen. Ivriga, stolta, förväntansfulla. Det är en uttryckslusta som tidigare gett honom och hans brittiska studio Lionhead en hel del problem.

Storslagna visioner

Molyneux har lovat för stort. Fansen har litat på honom och blivit besvikna när spelen inte motsvarat hajpen.

"Fable 2" verkar till slut bli kärleksaffären mellan hans storslagna visioner och den bistra deadline-verkligheten. Som om han, med ena foten i medelåldern, äntligen lärt sig vad som är möjligt att realisera. Som om erfarenhet, rutin och ny teknik gett honom det svängrum han behöver.

Briljanta designval

Det som på förhand imponerar mest i "Fable 2" är en rad briljanta designval. Med tanke på spelets ambitioner – ett rollspel/äventyr/relationsimulator som sträcker ut ena handen till oerfarna spelare och den andra till veteraner – är de oumbärliga. Här har vi en titel som på samma gång uppmanar oss att följa dess linjära huvudspår – en berättelse om hämnd och upprättelse – och utforska viktorianska världen Albion och dess hemligheter fritt.

Ett spel vars kampsystem kan skötas med en enda knapp men belönar den som laborerar med knappkombinationer. Ett spel som placerar spelaren någonstans på ett imponerande omfångsrikt socialt rutnät (se faktaruta) beroende på ens val längs vägen. "Fable 2" vill vara så mycket på en gång och ett par månader före premiären känns det som att Lionhead kommer att lyckas med den uppgiften. Just för att speldesignen är smart, intuitiv och inbjudande.

"Fable 2" kommer inte att förändra världen. Men det känns redo, äger en mognad och ett självförtroende.

På så sätt kan det bli den revansch Peter Molyneux är ute efter.

Det sociala rutnätet

Den digitala människans bästa vän

Samarbete

Det här är Peter Molyneux