Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

– Det är IKEA all over again

Uppdaterad 2011-10-26 | Publicerad 2011-03-05

Andra delen av vår stora intervju med Patrick Bach

”Battlefield 3” är det största spel Dice någonsin gjort.

Patrick Bach är mannen som leder arbetet.

I en stor intervju i tre delar pratar han om fansens förväntningar, samarbetet med svensk militär och om pacifisterna som älskar att leka krig.

Idag: ”Vi renoverar inte lägenheten nu, vi bygger ett nytt bostadsområde.”

Nu har ni visat de första rörliga bilderna. Vad är ditt intryck av reaktionerna du sett på nätet?

– Jag är ju givetvis nöjd över det spelet vi håller på att bygga. Vi har jobbat med det så många år. Vi började inte bygga ”Battlefield 3” när vi var klara med ”Bad company 2”. Vi hade ju jobbat med det i tre år före dess. Det är något vi har ruvat på under tiden.

– Sen vi gjorde ”Battlefield 2” så har vi velat ta nästa stora steg, där det verkligen ska kännas som att nu går vi in i nästa generation – det är den reaktionen man är ute efter. Och det var det som gjorde vi att byggde Frostbite 2. Vi gjorde det för att vi inte skulle kunna bygga den superchockerande upplevelsen med befintlig teknologi. Det vara bara för oss att gå tillbaka till ritbordet och sen fick vi skjuta hela lanseringen av ”Battlefield 3” tills världen kommit till den punkt där vi kunde bygga spelet. Och vi tror att vi har det nu. Vi har jobbat hårt, inte för att jämföra med våra tidigare spel eller vad andra gör – utan bestämma oss för vad vi vill att det ska vara i framtiden, så att säga.

”En megaprodukt”

– Man kan göra coola saker bara genom att låna från det gamla spelet och sen fixa, laga och plåstra. Men vi renoverar inte lägenheten nu, vi bygger ett nytt bostadsområde. Och jag tror att det syns och känns. Det är inte bara det grafiska vi har fixat, folk har sett lite grafik, folk har hört lite ljud. Men det stora steget kommer att bli när folk spelar det och känner det, ”oj, det här är verkligen annorlunda”. Det är dit vi vill nå. Samtidigt som vi vet att ”Battlefield”-recepetet håller fortfarande.

Hur många är det som jobbar med ”Battlefield 3”?

– Jag får inte berätta det.

Men det brukar ni tala om annars?

– Ja, jag vet. Tydligen är det ekonomiska... man kan tydligen utläsa en del ekonomiska summeringar av det.

– Jag kan säga så här – det är det överlägset största spelprojekt som Dice någonsin har gjort. Överlägset största. Bara multiplayerfokuset vi har är betydligt större än hela ”Battlefield 2”-teamet. Så det är liksom på en helt annan nivå. Det här är en megaprodukt, även med världsögon sett. Det är inte bara utifrån Dice eller utifrån Sverige. Det är ett av världens största spelteam som bygger det här spelet. Och vi sparar inte på krutet, vi går all-in nu.

”Helt annan kaliber än ’Arn’-budgeten”

Om man tittar på annan svensk nöjesindustri var det ju en stor händelse när ”Arn”-filmerna spelades in. Och de kostade runt 200 miljoner kronor.

– Haha...

– Nu ska jag inte kritisera ”Arn”-filmerna på något sätt men vi skulle inte komma många knop med de pengarna. Det är ju en helt annan kaliber på det här projektet.

Det måste vara ett av de största spelen Electronic Arts någonsin gjort?

– EA går in med fullt förtroende för Dice. EA har lärt sig lita på Dice genom åren. Och nu är tiden kommen. Och det känns också fantastiskt att ett multinationellt företag som EA går all-in och verkligen omfamnar lilla Dice och säger: ”vad vill ni ha?, hur kan vi hjälpa er?”. Så för oss känns det fantastiskt bra. Samtidigt som det blir ett fantastisk tryck också på studion att leverera det här spelet. Vi känner oss ändå så säkra på att produkten kommer att bli så bra.

”Vad fan håller vi på med?”

Sover du gott om nätterna?

– Ja, de få timmarna jag sover så sover jag väldigt gott.

Men har du dagar när du känner att, ”shit, vad fan är det som håller på att hända?”

– Ja, varje dag. Alltså, varje dag tänker man, ”vad fan håller vi på med?” Det här är så stort så att…alltså, det är så många människor inblandade. Då pratar jag inte bara Dice utan även inom resten av EA, som har så otroligt höga förväntningar på produkten. Men det går över ungefär lika snabbt som det sköljer över en. Jag behöver egentligen bara titta på det vi bygger för att känna att ”vi har det ju. Det är ju här”.

– Vi försöker inte sälja något som vi inte har. Jag kan förstå projekt som använder renderad film för att demonstrera något, utan att ha ett spel. Vi visar bara saker från spelet. Vi är extremt svenska på det sättet. Vi är så envisa, vi visar ingenting som vi inte kan leverera. Och det är ju inte alltid populärt, men i slutändan betalar det sig alltid. Vi snackar inte skit. Även om vi försöker lära oss att sälja och bli lite mer amerikanska på det sättet så vet man att att om vi säger att vi ska leverera något vid en viss tidpunkt så kommer vi att leverera det.

– Och det handlar inte om EA eller Dice eller mig, det handlar om teamet. Det är verkligen svenskt lagarbete när det är som bäst, det är IKEA all over again. Om vi vet vad vi vill, då blir det bra. Och vi kan vara blygsamma med att det blev bra, men vi skulle aldrig lova något vi inte höll.

”Socialistisk spelutveckling”

Hur gör du för att få folk att dra åt samma håll när ni är ett så stort team?

– Det är faktiskt lättare än vad man kan tro. På svenskt maner kan jag inte säga åt folk vad jag tycker att de ska göra, det går inte, det är omöjligt. Det är svenskt att fråga ”varför”. Så mitt jobb går ut på att hitta den riktning vi har och förfina den, repetera och få folk att köpa den. För när de väl har gjort det så kör de i 110 i den riktningen. Den enda faran är om någon börjar sticka iväg åt något håll. Så man letar egentligen bara efter folk som inte har köpt vår riktning.

Vad gör du då?

– Ja, då pratar man igenom det. Man förklarar eller visar eller diskuterar. Den personen kanske har rätt. Ja, då får alla andra byta riktning istället. Vi har en väldigt socialistisk syn på spelutveckling. Bästa idén vinner. Det är inte ”jag vinner”. Vi har ingen idéhierarki, eller en ”berätta vad folk ska göra”-hierarki. Vi har olika ansvarsområden. Det är klart att man kan hävda att det är lättare att få igång något om någon bara ställer sig upp och skriker ”vi går norrut!” Men det vi gör är lite mer komplicerat. Och framförallt så gör vi ju saker som är ganska kreativa, som är nytt, som ingen annan gjort förut.

Imorgon: ”Det är ingen som pratar om krig när man skjuter vattenballonger på Gröna Lund med luftgevär.”

Aftonbladets
bloggar