”Piratkopieringen är otroligt omfattande”
Uppdaterad 2011-08-10 | Publicerad 2011-07-06
EA Sports-chefen: Inte lätt
att motivera utgivning till pc
42 miljoner människor spelade ”Fifa” i någon form förra året. Och det är bara ”Fifa” – inte ”Madden”, inte ”NHL”, inte ”Tiger”.
EA Sports kanske inte gör alla sportspel i världen – men det är helt omöjligt att tala om sportspel utan att nämna EA Sports.
Spela fick en exklusiv intervju med högsta chefen Peter Moore i Los Angeles. Vi talade om kommande ”Fifa 12”, varför nästa ”NHL” inte kommer till pc, Markus Persson och Nintendos Wii U.
Idag: ”Jag har ett åtagande att tjäna pengar. Han har sitt eget varumärke och det är ’Minecraft’, han blir inte skyldig någon några pengar gissar jag. Det blir jag. Jag lever i en annan värld än honom.”
”NHL 12”.
– Ja.
Kommer det till pc?
– Nej.
En läsare var upprörd över detta och hälsade att han älskar sin pc och att han vill spela ”NHL 12” på pc.
– Säkert, men vi är ett företag och som det är nu... alltså, när klimatet förändras både för företagen och hur vi kan leverera material... när det gäller pc-skivor så kan vi lika gärna... alltså, piratkopieringen är otroligt omfattande.
Ni säljer inte tillräckligt bra?
– Vi säljer några exemplar. Jag ska ge dig ett exempel. ”Fifa” kommer till PC. Det gör det eftersom vi säljer tillräckligt mycket för att kunna motivera utvecklingskostnaderna. Vi gjorde dessutom en nästa generations-motor till PC:n. Så det kostar mycket pengar. Är det tillräckligt lönsamt? Nej, egentligen inte. Jag tror att vi kanske sålde runt 700 000 exemplar av pc-utgåvan i Östeuropa och Skandinavien…
Av ”Fifa”?
– Av ”Fifa”. Men om jag går ut på servern så finns där fyra miljoner människor. Det är 3,3 miljoner människor som helt enkelt piratkopierade spelet. Och jag sitter med kostnader för servrar och bandbredd och kundtjänst. I dagens uppkopplade värld så innebär detta inte bara att man inte tjänar några pengar – piratkopieringen ger oss till och med större utgifter. Kostnaden för underhåll är hög. Och Gud förbjude att de ringer ett samtal till kundtjänsten – bara det kostar oss runt 30 kronor. Som företag är det inte enkelt att motivera utgivning till pc. Jag är ansvarig för mina anställdas uppehälle. Och om deras spel inte gör vinst på grund av att deras underhållskostnader gör slarvsylta av resultatet så blir de utan bonus och till slut kanske jag måste säga upp folk. Och det är helt enkelt inte rättvist.
– Så vi kollar på saker som hur vi kan använda molnet, hur kan vi skapa bättre möjligheter för att se om ett konto tillhör en auktoriserad person och inte bara någon som stulit vårt spel. Sånt blir en utmaning.
Känner du till Markus Persson?
– Nej.
Han som gör ”Minecraft”.
– ”Minecraft” känner jag till.
Persson redovisar statistik för hur många som köpt hans spel och hur många som laddat ner det utan att betala. Och han tycks inte ha några problem med att folk laddar ner det gratis. Vad tycker du om den inställningen?
– Han betalar inte royalties till Fifa, till NHL, till NHLPA. Han har sitt eget varumärke, det har inte jag. Det spelar ingen roll vad jag tycker om det, de tycker inte om det. Jag har ett åtagande att tjäna pengar. Han har sitt eget varumärke och det är ”Minecraft”, han blir inte skyldig någon några pengar gissar jag. Det blir jag. Jag lever i en annan värld än honom.
Vad tycker du om Wii U?
– Du såg kanske på Nintendos presskonferens att jag dök upp i ett av deras filmklipp där jag gav mitt stöd till konsolen. Med amerikansk fotboll kan man se ett uppenbart användningsområde där man kan dra upp taktiken på sin egen kontroll utan att motståndaren kan se vad man har på gång. För när man spelar ”Madden” nu kan man, om man är tillräckligt snabb, se vilken taktik motståndaren tänker använda. Men här får man en ren skärm utan gränssnitt med möjligheten att planera sina drag på kontrollen. Det gillar vi såklart. Och vi kommer att kika på Wii U med stort intresse, vi har våra utvecklingsmaskiner, vi jobbar med några saker i detta nu och vi får se vart det landar under de kommande fyra, fem månaderna. Vi kommer att vara redo för premiären någon gång under 2012.
Kommer ni att göra exklusiva Wii U-spel? Eller kommer ni att lansera de fullskaliga ”Fifa”- och ”Madden”-serierna på samma sätt som till Playstation 3 och Xbox 360?
– Well, vi kommer att välja med omsorg. Vi måste fråga oss vilka spel som passar vilket användargränssnitt, vilka spel som passar vilken kontroll. Vem vet, kanske kommer vi på några idéer som är exklusiva, vi har inte riktigt funderat på det än. Både Nintendo, Sony och Microsoft vill ha ”the big dogs”. De vill ha ”Fifa”, de vill ha ”Madden”, ”NHL” är alltid intressant, det säljer väldigt bra. ”Tiger Woods”. Så från ett affärsperspektiv kollar vi hur vi kan utöka våra tyngsta varumärken och sen kollar vi om det finns något nytt vi kan göra – något vi inte redan har. Men just nu ligger vårt fokus på hur vi ska få ut våra stora varumärken på den nya plattformen. Och det är också det Nintendo vill.
Och hårdvarumässigt så kan ni göra det nu?
– Ja, teamet har sina utvecklingsmaskiner och det känns trots allt inte som en helt ny plattform som de måste lära sig från grunden. De håller fortfarande på att ta sig förbi några hinder, Nintendo kommer att uppgradera utvecklingsverktygen. Men ja, hd – viktigt. Väldigt starkt åtagande när det gäller onlinebiten, vilket är viktigt för oss. Och sen – en unik ny kontroll. Jag kommer ihåg att jag var i Tokyo när Iwata-san plockade upp Wii-kontrollen och alla... skrattade? Den kallades väl Revolution då. Och gosse – Nintendo fick det sista skrattet. De har sålt en hel del av de där grejerna.
Men tycker du inte att de måste hitta ett tydligare sätt att presentera Wii U? Den här gången känns det inte som om man vet exakt hur man ska använda den nya kontrollen. Förra gången förstod man direkt.
– Ja, well, var du på deras presskonferens?
Jag såg den.
– Du såg videomontaget? Jag noterade folk hur älskade möjligheten att lägga kontrollen på golvet och skärmen visade en golfboll i en bunker. Jag är visserligen inte något stort fan av att lägga den där grejen på golvet – av rädsla för att någon ska trampa på den. Men du vet, de har fortfarande över ett år på sig före premiären och jag är säker på att deras olika team i Kyoto jobbar på sina idéer.
– Nintendo kommer att leda vägen med starka egenutvecklade spel och vi kommer att fylla eventuella hål. Vi vet fortfarande inte vad den kostar, det är fortfarande mycket som inte är bestämt än. Men jag har varit med om några hårdvarulanseringar, så skulle jag inte oroa mig alltför mycket över att de inte var tydliga. För mig kändes det ganska uppenbart vad den kontrollen kan göra. Och de har lång tid på sig att förklara det för konsumenten. Och när de närmar sig premiären kommer de att biffa upp sin marknadsföring.
Imorgon: ”Vi kommer att hata både United och Chelsea och hoppas att Fernando Torres aldrig gör ett enda mål till”.