Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Så blev ”DanTDM” störst på Youtube

Uppdaterad 2015-09-02 | Publicerad 2015-09-01

Populära Minecraft-kanalen når miljardpublik

Daniel Middleton från England är just nu störst i världen på Youtube.

Här är knepen som gav hans ”Minecraft”-videor en miljardpublik.

Med 402 miljoner visningar bara i juli blev Daniel ”DanTDM” Middleton störst av alla. Större än Taylor Swift. Större än let’s play-stjärnan Felix ”Pewdiepie” Kjellberg (åtminstone om man räknar visningar snarare än prenumeranter).

Middleton har nästan 8 miljoner prenumeranter på sin Youtube-kanal ”The diamond minecart”, över 400 000 följare på Twitter och nästan 700 000 har gillat hans Facebook-sida. I somras var han ett av de stora dragplåstren på mässan Minecon, där tusentals barn och föräldrar stod i kö för att få en glimt av sin idol.

”Minecraft” – det digitala Lego där spelaren kan bygga vad den vill – har blivit spelet som format en hel generation. Och även om många barn drömmer om att göra nästa ”Minecraft” hoppas ännu fler på att göra Youtube-videor som lockar lika stor publik som ”DanTDM”.

Så, hur lyckades Daniel Middleton bli störst? Aftonbladet har synat knepen bakom hans populära ”Minecraft”-filmer.

  Övning ger färdighet. Tro inte att du blir framgångsrik över en natt. Middleton må vara ung men han har gjort spelvideor i många år. Före ”The Diamond Minecart” satsade han länge på en ”Pokemon”-kanal utan att nå lika stor publik.

  Var disciplinerad. Middleton går upp tidigt varje morgon och postar nya filmer vid regelbundna tidpunkter varje dag. Det här är naturligtvis en utmaning: inte många blir rika – för att inte tala om att överhuvudtaget kunna försörja sig – på sina videor. Men det kunde å andra sidan inte Middleton heller när han började: då gick han fortfarande i skolan.

  Känn din publik. När det gäller ”Minecraft” är barn mellan 5 och 10 år en stor målgrupp. Då behöver man även tilltala barnens föräldrar. Middleton varma ton älskas av barnen och gillas av föräldrarna. Till och med den ideella organisationen Common Sense Media har rekommenderat ”The diamond minecart”.

  Maximera din publik. Daniel Middleton lägger upp nya filmer prick halv nio varje kväll. Då hinner barnen i Storbritannien se dem före läggdags, samtidigt som barnen i (åtminstone östra) USA – två stora ”Minecraft”-marknader – kommer hem från skolan.

  Berätta historier och skapa minnesvärda karaktärer. Det här är svårt eftersom det kräver att man förstår och behärskar filmmediet. ”DanTDM” gör våldsamt populära – och snyggt producerade – berättelser om de figurer han själv skapat i ”Minecraft”.

  Tänk public service. ”The diamond minecart” är inte bara underhållning: filmerna handlar lika mycket om hur man blir bättre på att spela ”Minecraft”.

Missa inga spelnyheter!

Följ Nöjesbladet Spela på Facebook och Twitter!

Nyheter Recensioner Intervjuer Trailers

Peter Ottsjö

Följ ämnen i artikeln