"Fifa"-skaparna vägrar svara
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-06
Nu rasar läsarna mot buggarna som förstör spelet
En majoritet av Nöjesbladets läsare är överens: det är inte okej att släppa ett spel som innehåller buggar.
Men "Fifa 10" – ett mycket bra fotbollsspel i övrigt – är fullt av dem.
Nöjesbladet har sedan i fredags försökt få svar på frågorna om alla buggar. Förläggaren Electronic Arts har mött våra frågor med tystnad.
Ett skäl till tystnaden är problemen med onlinespelande i "Fifa 10" – EA har helt enkelt inte förberett sig ordentligt på anstormningen av spelare. De jobbar just nu för att lösa de problemen. En av "Fifa"-producenterna, David Rutter, skrev så här på spelets officiella forum:
– Att fixa servrar är en sak. Om det bara handlade om mer hårdvara skulle det funka med en gång. Tyvärr är det inte så – vi måste göra en del svåra databasförändringar för att klara det otroliga trycket.
När det gäller alla buggar kommenterar Rutter:
– Det kräver att vi identifierar problemet, fixar, att det passerar kvalitetstesten hos både oss, Sony och Microsoft. Det tar tid. Jag vet att det är frustrerande. Men vi jobbar med att åtgärda en rad grejer – det är en uppgift som är både komplex och tidskrävande.
Å andra sidan – det här är problem "Fifa"-serien dragits med i flera år. Ändå tycks inte Electronic Arts göra mycket för att åtgärda dem.
Nöjesbladet har skickat följande frågor vidare till Electronic Arts:
Varför har Electronic Arts släppt ett spel med så många buggar?
Varför ska fansen betala över 600 kronor för ett spel som inte fungerar?
Hur tänker ni återgälda de som köpt spelet?
Än har vi inte fått något svar.