Smakar det så kostar det
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-16
Det finns inget som heter en gratis lunch.
Chris Andersons skriver en massa om det i sin populära bok ”Free: radikalt pris – ny ekonomisk modell”. Där står allt om företagstricket att dingla med något kostnadsfritt för att få dig att spotta upp pengar i slutändan.
”Tiger Woods PGA tour online” funkar enligt F2P- modellen, ”free to play”, samma kategori som snärjt 26 miljoner ”Mafia wars”-spelare och tre miljoner användare av svenskutvecklade ”Battlefield heroes”: logga in, spela gratis direkt i webbläsaren. Men om du vill ta del av de riktigt spännande inslagen eller funktionerna så måste du betala för dig. Det är en affärsmodell som allt fler stora spelföretag vänder sig till.
Greppet kanske presenteras som något nytt, men slå upp ordet ”shareware” rätt tidigt i persondatorernas historiebok och du hittar samma sak. Det är ett förspel för att få dig att hala fram plånboken.
Nu låter det säkert som att jag tycker att ”Tiger Woods PGA tour online” är något dåligt.
Det är det inte. Det är ett fantastiskt spel.
PC-ägare har inte haft en ”Tiger Woods”-titel sedan 2007 och det här är snyggt och flyter väldigt imponerande för att vara en slimmad version som kräver vare sig hårddiskutrymme eller dvd-skivor att jonglera. Här finns ett erfarenhetspoängsystem och en internvaluta, och att spela online mot andra kontorsslavar är bland det roligaste man kan ha på betald arbetstid.
Men du kan bara spela på två banor. Och det är väldigt omständligt att komma över de prestationshöjande prylarna i spelets shop. Så länge du inte betalar.
Man måste ducka väldigt många mikrotransaktioner för att faktiskt få spela gratis. Problemet, om man ser det så, är att det är värt att betala för det.
Om kapitalismen är ett ekonomiskt system som bygger på att hålla oss missnöjda så är nya ”Tiger Woods” ett kapitalistiskt mikrokosmos.
För gratis kanske är gott. Men garanterad tillfredsställelse kostar 60 dollar.