Spelvärlden väntar på ”Arkham City”
Uppdaterad 2011-08-17 | Publicerad 2011-08-16
”The Dark Knight rises” har biopremiär först nästa år.
Inte för att spelvärlden bryr sig om det.
I höst kommer den att ha fullt upp med ”Batman: Arkham City”.
Precis som ”The caped crusader” kan göra blixtentré kom då relativt okända studion Rocksteady från ingenstans med ”Arkham asylum” 2009. Spelkritiker världen över hyllade det för sin smarta speldesign, täta stämning och känsla för detaljer. Några gick så långt som att kalla ”Arkham asylum” det bästa superhjältespelet någonsin.
Aftonbladets spelredaktör Alfred Holmgren fyrade av fyra plus i sin recension: ”Det må vara Jokern som är inspärrad, men sällan har jag känt mig lika fängslad som av ’Arkham asylum’.” Spelarna verkade precis lika fängslande – det hyllade Batman-spelet har nu sålt i över fem miljoner exemplar.
Fem gånger större
Och den 21 oktober anländer uppföljaren – ”Batman: Arkham City” – till Playstation 3, Xbox 360 och PC. Mentalsjukhusets klaustrofobiska korridorer har bytts ut mot ett helt ghetto för Gothams förvridna själar. Arkham City-miljöerna uppges vara fem gånger större än originalet. Storskaligheten märks inte bara när Batman panorerar med blicken över metropolens skyskrapor och neon – Rocksteady har också fyllt sin stad i staden med fler ikoner, som Two-Face och The Penguin, Catwoman och Robin.
Subtila ”Batman”-referenser
Studion är noga med att poängtera att ”Arkham City” inte kan betraktas som ett öppen värld-spel – även om de medger att det finns större möjligheter att experimentera och leta efter bortglömda gränder fyllda med mer eller mindre subtila ”Batman”-referenser. Så allt är större och mer spektakulärt. Frågan är bara om Rocksteady kan behålla samma skärpa som i originalet.
Svaret kommer den 21 oktober.