Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Försvaret vill hjälpa oss göra spelet ännu bättre”

Uppdaterad 2011-10-26 | Publicerad 2011-03-05

Tredje delen av vår stora
intervju med Patrick Bach

”Battlefield 3” är det största spel Dice någonsin gjort.

Patrick Bach är mannen som leder arbetet.

I en stor intervju i tre delar pratar han om fansens förväntningar, samarbetet med svensk militär och om pacifisterna som älskar att leka krig.

Idag: ”En hel del inom svenska försvaret spelar ’Battlefield’”.

Skulle ni våga släppa spelet första eller andra veckan i november?

– Ja, våga, absolut. Vad tänker du på då?

Det brukar ju komma andra spel under den tidsperioden som konkurrenterna traditionellt sett håller sig undan. Men det är inget ni drar er för?

– Nej.

Det finns några som sett trailern och som påstår att ni bara gör ”Modern warfare 3”. Vad säger du om det?

– Ja, jag hoppas att de kommer att ändra sig ganska snart när vi kommer att visa mer. Modern miljö, krig – ja, det är klart att det finns likheter mellan oss och andra realistiska militära shooters. Jag skulle bli förvånad om folk inte såg likheten mellan två personer som håller i varsin M16, det finns en viss likhet.

Vilket folk också har påpekat, som svar på den kritiken.

– Ja, precis. Och jag kan inte få dem att ändra sig om jag inte kan visa dem mer av spelet. Jag är inte orolig för att de kommer att tycka det i slutändan. Å andra sidan vet jag inte vad konkurrenterna håller på och bygger just nu, jag kan inte svara på om vi kommer att ha en produkt som är exakt likadan. Mitt enda svar är, vänta och se. Vi gör inte det här för att jaga ifatt någon, det här är ett steg framåt. Jag har svårt att se att konkurrenterna skulle ha lika mycket under huven som det vi presenterar nu. Vi har ju jobbat med det här ganska länge. Vi är själva gamers av rang och vill se det här nästa stora steget framåt.

”Vi är med på militärövningar”

Hur har Försvarsmakten hjälpt er med research?

– Vi har både haft svenska militärer på plats, vi har varit ute på övningar men även jobbat med utländska militärer inom olika skikt. Egentligen inte för att säga att vi ska göra exakt sådär. Utan mest för att få en bättre känsla av detaljerna runtomkring: hur kan vi förbättra oss?

– Alla spelar ju in vapenljud. Men ändå låter inte vissa spel bra. Det har inte med att göra med, ”jag gjorde research och tog kort på ett hus och så blev mitt spel bättre”. Det finns liksom inget samband på det sättet. Utan för oss handlar det om att vi måste bättre förstå hur ljud fungerar i en sån miljö. Att åka på en övning, lyssna och spela in gör att man kan skilja ut det där. Och sen återskapa det på ett bättre sätt än vad konkurrenterna gör.

– Detsamma gäller hur vi hanterar vapen och hur världen ser ut, vilka detaljer man hänger på soldater och så vidare.

– Det handlar inte om att bara prata med en militär så ordnar sig allt. Och det handlar ju också om att ha den erfarenheten att skilja ut det man upplever och göra om det till en upplevelse i ett spel. Så vi har ju jobbat direkt med svensk militär, men även andra militärer för att vässa våra kunskaper.

”Vill hitta vapnens personligheter”

Hur går det till att få jobba med dem, att få närvara vid försvarsövningar? Är det något de vänder sig till er med?

– Ja, både och faktiskt. Det finns ju en hel del inom svenska försvaret som spelar ”Battlefield”. De tycker det är väldigt roligt, de är ju också privatpersoner. De tycker att det är intressant det vi gör och vill gärna hjälpa oss att göra ett ännu bättre spel.

– Vi har ju varit på skjutövningar i USA också. Riktigt stora ”shoot days” där man egentligen provar varenda vapen som finns på marknaden och spelar in ljud. Många är intresserade av att hjälpa oss och vi är också intresserade av att hitta personligheten hos olika vapen, personligheten hos en tank och vässa den för att göra en coolare upplevelse.

– Sen finns det ju ett problem. De flesta människor har ju aldrig varit på en militär övning, skjutit ett riktigt vapen eller varit nära en granat som sprängs. Det folk kan, det kan dom från Hollywood-filmer. Inte från verkligheten. Så att göra en simulering av verkligheten skulle göra väldigt många människor både besvikna och förvånade. Verkligheten är ganska annorlunda jämfört med Hollywood-filmer. Så vi måste hitta en balans där det är rimligt, även om det är overkligt. Vi försöker dra det lite mer åt verkligheten men inte så långt att folk inte känner igen sig i den Hollywood-verklighet som de flesta har vuxit upp i.

”Har skjutit en hel del vapen själv”

Har du varit med på någon övning?

– Ja, oh ja. Jag har ju skjutit en hel del vapen själv bara för att känna hur det faktiskt känns. Och man blir förvånad, många vapen är ju inte alls lika häftiga som man vill att de ska vara och vissa är ju betydligt läskigare. Många gamla vapen är betydligt mer våldsamma och mer aggressiva än många nyare vapen. Många vapen från Andra världskriget är betydligt läskigare som manick att hålla i handen än många moderna vapen, som nästan inte har någon rekyl. Även om de är dödligare så känns de tamare och fattigare. Det måste man också balansera. Det är ju lite farligheten med vapnen som man vill uppnå. Man kan inte låta en Mauser verka coolare än en M16 även om man upplever det så när man håller den i handen.

Är det något annat ur verkligheten som överraskat dig?

– Det är så många intryck som inte är bild eller ljud. Bara doften av krutet från vapnen. Rekylen är en stor del av personligheten i ett vapen som man aldrig kan få genom en skärm. Och mycket av ljudet är ju själva trycket – tryckvågen som man heller inte kan få fram. Så oss gäller det att översätta de intrycken som inte är bild eller ljud och få det att gå genom skärmen. Det är en jättestor utmaning för oss som vi jobbar extremt mycket med. För att skapa en simulering enbart med bild och ljud är inte i närheten av alla intryck man får när man håller vapnet i handen. Och det gör att vi måste ta i lite mer, vi måste skaka om spelaren lite mer för man ska känna att det händer mer än en liten rökpuff.

– Men vi är nog det mest pacifistiska företaget i hela världen. Alla här hatar våld och krig. Men alla älskar att leka krig. Men alla är så pacifistiska på Dice att man blir nästan orolig ibland, med tanke på att man utifrån sett kan uppleva att vi är såna där militärtyper.

”Ingen politisk propaganda”

Med ”Battlefield 3” blir ett krigsspel ännu mer realistiskt. Jag har tidigare kritiserat era krigsspel och jag kommer säkert göra det igen. Det handlar om det tidningen Edge sammanfattade ungefär så här: när spelutvecklarna vägrar bli politiska blir deras spel automatiskt krigspropaganda. Vad tycker du om det?

– Vi tänker på det där väldigt, väldigt ofta. Politiskt och opolitiskt – ta filmer som visar krig, en dramatisering av något som hänt eller ett scenario baserat på verkligheten som är 99 procent fiktion så är det ett litet, litet korn av verklighet i det. Det kan man ju hävda är politisk propaganda eller med något slags flaggviftande grund i många av dem. Men samtidigt är det ju ett stort underhållningsvärde som man försöker uppnå. Det är ingen dokumentär, det är ingen politisk propaganda utan det är underhållning baserad på dramatiken kring krig. Det finns starka känslor inblandade, det är inget konstigt med det. Samtidigt som det finns en stor del av människan som har någon slags drift att sikta och skjuta prick. Annars skulle man inte ha det på Gröna Lund. Det är ingen som pratar om krig när man skjuter vattenballonger på Gröna Lund med luftgevär. Men det är samma instinkt som gör att det är attraktivt. Folk som kastar pil, är dom krigsviglare eller gillar de bara att kasta prick? Det är ju i grund och botten samma drift som gör att man tycker det är roligt att skjuta prick i ett datorspel.

– Sen handlar det om vilken fantasi vi stoppar in i det här. Stoppar vi in fantasin som är att döda fiender eller är att det man skjuter prick på ballonger som ger dig poäng? Vilken fantasi stoppar man in det i? Och det tänker vi på väldigt, väldigt ofta.

– ”Battlefield” startade i Andra världskriget och sen blev det modernt och sen har det stannat kvar där för att det är starkt tematiskt drag som många människor kan relatera till. Och det är väldigt, väldigt roligt att leka krig i ”Battlefield”. Och när folk spelar spelet är det klart de säger ”döda” men folk spelar det ju som en sport snarare än att de vill döda den personen som sitter på andra sidan.

Aftonbladets
bloggar