Byt in ditt blod – mot ’Bloodborne’
Uppdaterad 2015-03-24 | Publicerad 2015-03-20
Udda kampanjen vill locka manliga blodgivare
Det råder brist på blod från manliga blodgivare i Danmark.
Därför anordnar nu Giv blod ett välgörenhetsevenemang tillsammans med danska Playstation.
De som ger blod har chansen att få något alldeles extra för sina röda droppar: det bloddrypande spelet ”Bloodborne”.
Ge ditt blod för ”Bloodborne”.
Så lyder ledordet för en kampanj som tagits fram i samarbete mellan danska Giv blod och Playstation. Eftersom män inte tycks vara särskilt intresserade av att ge blod i Danmark försöker man nu åtgärda det problemet genom att anordna ett evenemang där alla som ger blod får ett Playstation-spel i utbyte. Det hett efterlängtade actionspelet ”Bloodborne”, som släpps den 25 mars, är en av titlarna som står till buds.
Spelade – i Himalaya
Kruxet är att ingen får välja sitt spel själv. Istället får blodgivaren slå ett kast med en tärning, varpå premien sedan bestäms utifrån siffran.
Evenemanget går av stapeln på it-universitetet i Köpenhamn på måndag.
Udda reklamkampanjer är ingen bristvara i spelvärlden. Förra året iscensatte Ubisoft en tävling där vinnaren fick spela ”Far cry 4” på en bergstopp i Himalaya. Spelsessionen ägde rum på 5659 meters höjd – därmed satte man ett nytt världsrekord för tv-spelande på hög höjd.
Ville betala spelarnas böter
Andra reklamkampanjer har varit mer kontroversiella. När racingspelet ”Burnout 2” skulle släppas erbjöd sig utgivaren Acclaim att betala folks fortkörningsböter så länge brottet ägt rum under spelets lanseringsdag.
Samma företag ska även ha uppmanat nyblivna föräldrar att döpa sina barn till Turok, efter huvudrollsinnehavaren i ”Turok: Evolution”. De som nappade fick 10 000 dollar för besväret.