Stor potential – stora missar
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-09-30
Här är våra och
på Playstation MovePotentialen
Tekniken under staven bygger inte på en billig Wii-kopia – Sony har putsat på Move i nästan tio år. Det finns Youtube-klipp därute som visar två saker. 1. Med en stav i vardera handen kan Move göra spännande saker konkurrenterna inte klarar. 2. Precisionen med Move är tveklöst bättre än Wii Motion Plus. Det senare styrks också av våra egna tester.
Går på djupet
Kameran och den upplysta mjuka bollen på toppen av Move jobbar tillsammans och känner av spelarens position i djupled.
Ju fler stavar…
De flesta spelen kan styras med hjälp av endast en Move-stav. Men i flera minispel blir känslan bättre med två. Dessutom lär en del utvecklare ta hjälp av det mindre nunchuck-liknande styrdonet. För att inte tala om att du behöver en kamera. Bra, där har du utrustningen för en eller max två spelare. Vill du samla familjen får ni köpa fler kontroller eller turas om.
Bundlingen
Återigen: Moves möjligheter att erbjuda något Nintendon’t öppnar sig med två stavar. Men Sony bundlar än så länge bara en stav och en kamera. Risken är alltså att rätt få PS3-ägare kommer att ha två stavar hemma vilket kan hämma utvecklingen av nytänkande Move-spel. Vilken förläggare vågar utveckla ett spel bara en minoritet kan spela? Svaret: Sony själva. Vilket för oss till…
Sony-missarna
Kommer du ihåg Sixaxis? Gyrot i PS3-kontrollen har fallit i glömska. Ett av få spel som utnyttjar möjligheten väl är ”Flower”. Bärbara PSP Go skulle konkurrera med Apples Iphone och Itunes men floppade. Move riskerar att möta samma öde om inte Sony piskar sina egna studior att skapa nydanande spel - inte slarviga kopior på Wii-succéer.
Premiärspelen
En katastrof. Det finns enstaka höjdpunkter i ”Sports champions”. I övrigt – med undantag för nedladdsspelet "Tumble" – är det en samling shovelware-titlar som jabbar mot de som redan har Wii. En cynisk och kortsiktig taktik som inte lär funka.
Tidpunkten
Som sagt, Sony har suttit på Move-tekniken i tio år. Nu kan det vara för sent. Wii är redan en etablerad plattform - Microsofts Kinect känns som nästa steg.