Trions overkliga brädspelssuccé – drar in miljoner: ”Fantastiskt”
Publicerad 2022-01-19
Två bröder och en kusin fick en idé om att göra ett eget brädspel.
Nu, några år senare, har spelet ”Beast” lanserats – och det har sprängt alla förhoppningar.
Det har sålt 4 467 procent över målet på Kickstarter och är nu tillgängligt en andra vända.
– Den bästa beskrivningen är väl helt enkelt att det känns overkligt, säger Elon Midhall.
Nästan alla har någon gång fått en tanke om att prova något nytt. Att våga satsa på något man verkligen älskar och gå sin egen väg. Lämna hamsterhjulet, åtminstone för en stund.
Få väljer att agera på den tanken. Ännu färre lyckas med den.
Men för bröderna Elon och Aron Midhall samt kusinen Assar Pettersson har den drömmen blivit verklighet.
Eller ja, verkligheten är nu så pass otrolig att trion i princip upplever den som overklig.
Inspiration från nordiska folksagor
Allt började för ungefär 4,5 år sedan. De brädspelstokiga bröderna Aron och Elon började då egentligen på varsitt håll att gå i tankarna på att skapa sitt egna brädspel.
– Jag ville göra något med stora monster och träd, och Elon ville göra något där man bytte kort. Så vi satte oss i min ateljé och slog ihop idéer tills det funkade. Det var då ”Beast” skapades, säger Aron.
Aron är konstnären i gruppen. Det är han som har gett monstren, karaktärerna och för all del träden deras utseenden. Inspirationen har tagits från John Bauer och nordiska folksagor.
Kusinen Assar plockades snabbt in för att göra en virtuell brädspelsmiljö i ”Tabletop simulator”, samt en hemsida.
Tillsammans började de sakta men säkert forma fantasivärlden och arbeta fram spelets mekanik.
– Efter ett tag tänkte vi att ”fan, det här är ganska fett ändå”. Folk som fick provspela reagerade väldigt positivt och vi fattade snart att vi har nog något här, säger Elon.
”Skrek rakt ut”
Och nog hade de något.
I somras lanserade Studio Midhalls ”Beast” på Kickstarter.
Målet var att sälja för 130 000 kronor. Ett mål som nåddes på 16 minuter.
– Vi bara skrek rakt ut när vi såg det, säger Aron.
En månad senare, när Kickstartern var avslutad, hade ”Beast” sålt för drygt 5,8 miljoner kronor.
Det är 4 467 procent över målsättningen.
– Det är helt fantastiskt. Men den bästa beskrivningen är väl helt enkelt att det känns overkligt, säger Elon Midhall.
Varför tror ni att ”Beast” har blivit så här populärt?
– Konsten lockar först och främst. Det är ett fint spel. Sen upptäcker man att det finns en värld rik på en massa möjligheter. Så konsten drar in, sen stannar man för gameplayen. Det är ett förbannat bra spel, säger Assar.
Ovanpå själva försäljningssiffrorna har en engagerad community för spelet växt fram.
Görs parallellt med jobben
Trion tror att intresset för brädspel generellt har ökat de senaste åren. Pandemin har också säkert gjort sitt för att få många att längta lite extra efter fysiska spelträffar.
De 20 000 personer som har lagt en beställning på ”Beast” får också vänta lite till. Förhoppningen är att brädspelet fysiskt ska nå marknaden till våren eller sommaren. Bara produktionen tar sin lilla tid – och att succén blivit så pass monumental att spelet även ska lanseras på elva olika språk gör ju även sitt i tidsaspekten.
Tills dess fortsätter livet som vanligt för trion Midhall/Pettersson. Den smått overkliga framgången på brädspelsfronten sker trots allt parallellt med deras respektive karriärer.
Men om de fortsatt kommer att jobba som sjuksköterska, IT-konsult och bild- och medielärare om ett år, det får framtiden utvisa.
– Tanken är ju att det ska bli ett heltidsjobb så småningom. Kanske lagom till nästa Kickstarter, säger Elon.
Nästa Kickstarter alltså. Expansionsplaner på g?
– Precis, vi tänker en expansion på ”Beast” som nästa grej. Det känns dumt att inte fortsätta när det har gått så här bra.
En sista chans att köpa ”Beast” innan produktion pågår just nu i en avslutande Kickstarter-runda som varar till den sista februari.