Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Punk-WoW som snabbt blir tjatigt

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-06

Tillbaka till ritbordet K-pistbeväpnade punkare som inte borde släppts fria.

Det är inte svårt att se diskussionerna hos utvecklaren Realtime Worlds framför sig. Planen är klar: att med en hybrid mellan ”GTA” och ”World of Warcraft” skjuta sig in i kidsens hjärtan. Och när k-pistbeväpnade punkare gör entré bland nätrollspelen, den genre som under åratal befästs av fantasyn, är det bara att applådera.

”All points bulletin” har ett starkt grundkoncept. Låt hälften av spelarna vara hänsynslösa brottslingar och resten poliser som får Dirty Harry att blekna i jämförelse. Släpp lös allihop i en stad och låt dem sköta resten själva.

Det visuella får man också ge Realtime Worlds. Möjligheterna att klä upp sin skurk eller snut är nästan lika oändliga som i superhjältespelet ”Champions online”. Och att de vet hur man ritar upp en stad visade utvecklarna redan i ”Crackdown”. 

Men denna stad blir snabbt klaustrofobisk med sina tre små distrikt. För vad ”All points bulletin” än vill vara så är det inte ett nätrollspel. Här finns inget utforskande, inga karaktärsklasser, inga uppdrag som inte involverar andra spelare. Och trots att de skiljer sig åt på papperet blir eskortuppdrag och bankrån snabbt väldigt lika varandra och utmynnar snabbt i svårstyrda biljakter och oprecis eldgivning. 

Visionen om något större finns där någonstans. Men i det här skicket hade ”All points bulletin” gärna fått stanna på ritbordet.