Framtidens Wii-kontroller – som Ipads med knappar
Publicerad 2011-04-27
Senaste ryktena om
Nintendos nya konsol
Nintendos nästa konsol är inte för hardcorespelarna.
Det spår Richard Leadbetter, Eurogamers teknikredaktör.
Nintendo har bekräftat att de släpper en ny konsol 2012. De har avslöjat att den ska finnas i spelbart skick på spelmässan E3 i juni. Arbetsnamnet är ”Project Café”.
Allt annat är spekulationer.
Och spekulationer finns det gott om.
Brittiska spelsajten Eurogamer spår att ”Project Café” kan fungera som både hemkonsol i vardagsrummet och som ett portabel nav för ”lounge”-spelande. Det förutsätter självfallet att Nintendos nästa konsol kommer med de omtalade kontrollerna, som enligt flera källor påminner om Ipads med knappar och analoga spakar.
Som Ipads med knappar
Eurogamers teknikredaktör Richard Leadbetter skriver: ”Än en gång är kontrollen central för Nintendo-upplevelsen... hårdvaran tycks fungera antingen som en konventionell konsol kopplad till en tv, eller som en ’lounge’-baserad hubb”.
Enligt Leadbetter kan man samla vännerna för att spela med eller mot varandra via skärmarna på kontrollen – oavsett om man har tillgång till en tv eller inte.
Det skulle göra Nintendos nya maskin till en hybrid av hemkonsol och portabel spelmaskin.
I vilket fall pekar mycket på att Mario-fabriken vill att spelare ska samlas runt den nya upplevelsen. Både arbetsnamnet ”Project Café” och Nintendos framgångar med Wii styrker den teorin.
Lika kraftfull som Xbox 360
Å andra sidan väcker spekulationerna ännu fler frågor: hur skiljer sig ”Project Cafe” från möjligheten att spela multiplayer lokalt med exempelvis två DS? Är det inte bekvämare att spela tillsammans online? Och att strömma material från en maskin till en annan är inte direkt revolutionerande. Sony, för att ta ett närliggande exempel, tillåter den möjligheten mellan PS3 och PSP.
Prestandan då? Richard Leadbetter tror – vilket lär gör hoppfulla Nintendo-fans besvikna – att ”Project Café” kommer att tangera Xbox 360. Och att de lär satsa mer av budgeten på att utveckla en innovativ kontroll snarare än att lägga pengarna på tyngre processorer.
”Det är viktigt att komma ihåg att Nintendos enorma framgångar de senaste åren beror på flera olika faktorer: innovationer riktade mot mainstreampubliken, rätt pris från början, vinst på varje såld enhet och att de lyckats undvika prestandakrig med rivalerna... vi måste förstå att hardcorespelaren inte är Nintendos primära fokus”.
Följ Spela!
Vill du också ha koll på när vi publicerat nya recensioner, förtittar, krönikor och reportage?
Du kan följa Spela på både Twitter och Facebook.