Så funkar Life with Playstation
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-20
Playstation är ett imperium.
276 miljoner sålda spelmaskiner är bevis nog.
Kaz Hirai har varit med sedan mitten av nittiotalet – idag är han Playstations mäktigaste chef.
Aftonbadets Peter Ottsjö fick som enda svenska journalist möta Kaz Hirai under E3 i Los Angeles.
I den tredje delen avslöjar Hirai bland annat hur nya tjänsten Life with Playstation fungerar.
Life with Playstation, kan du berätta lite mer om den tjänsten?
– Visst, bäst beskriver man den som en väderleks- och nyhetstjänst i realtid, gjorda på ett väldigt Playstation-aktigt vis. Du såg kanske stillbilderna?
Ja.
– Den jordgloben roterar faktiskt automatiskt. Eller också kan du kontrollera den för att besöka vilken stad du vill. Molnformationen du såg, jag skulle vilja säga att det är realtid men det är en fördröjning på sex timmar, så om det är en storm över östkusten i USA, då kommer du att se den stormen, även om den är försenad sex timmar, haha. Så för varje stad kan du se vädret, vilken temperatur det är, såna saker.
Jag bara klickar på Stockholm?
– Du väljer Stockholm och sen ser du väder, temperatur och en livekamera över Stockholm. Och lokala nyheter, det som folk är fokuserade på i Stockholm. Du kan välja vilken nyhet du vill, om du klickar på någon av möts du av en hemsida som faktiskt går in på nyheten mer i detalj. Och det är en väldigt basal tjänst som vi kommer att börja med. Men som du kan föreställa dig…det är textbaserat just nu, det behöver det inte vara. Bilden från livekameran är statisk men det skulle kunna ersättas med rörliga bilder. Det behöver inte bara vara en kamera. Så du kan göra en massa olika saker med det.
Finns det något pris och datum för Life with Playstation?
– Vi lanserar det i sommar och tanken är att de grundtjänsterna jag pratade om ska vara gratis. Vi vill att folk ska testa det. Återigen, vi vill, som Jack [Tretton] sa, utvidga Playstation 3 till att handla om mer än tv-spel. Och för att göra det tror jag att tjänster som Life with Playstation, åtminstone inledningsvis, måste vara gratis. Och allt eftersom vi bygger vidare på den tjänsten så kanske vi bestämmer att bastjänsten fortsätter att vara gratis, men att det kanske finns premiumtjänster som kostar.
Jag är en "early adopter", på vilket sätt kommer jag att spela Playstation-spel om fem år?
– Om du är en "early adopter" så, precis som vi gjort med PSOne och PS2, så tror jag att PS3 kommer att fortsätta att få spel som tilltalar "early adopters". Ett bra exempel är "God of war" till PS2, som kom lite senare i livscykeln men som verkligen tilltalade kärnspelarna. Och vi vill vara säkra på att vi fortsätter i den traditionen. Vi vill inte överge våra rötter och det har vi aldrig gjort. Med det sagt så är det min förhoppning att du anser PS3 vara mer än nästa "God of war" när det kommer ut. Att du slår på din Playstation 3 på morgonen och tar del av Life with Playstation, att det inte bara handlar om underhållning utan också om information. Och att det tillhandahålls på ett sätt som du skräddarsytt vad gäller nyheter eller väder.När du ska till jobbet och inte har så mycket tid är det min förhoppning att du slår på PS3:an och tar del av Life with Playstation eller någon av de andra tjänsterna vi kommer att ha lanserat vid det laget.
Men om du tittar förbi Playstation 3, kommer vi att spela med en Playstation 4? Eller kommer all distribution att skötas digitalt?
– Jag tror inte att allt kommer att distribueras digitalt, i synnerhet om man betänker att det handlar om olika marknader i världen. Alla länder eller territorier har inte infrastrukturen vi behöver för att enbart distribuera allt digitalt. Jag menar, visst, redan idag kan vi ladda ner filmer och andra bra saker via Playstation Network. Men ta Konamis "Metal gear solid 4", det är 50 gigabyte. Vill du verkligen sitta och vänta på att 50 gigabyte ska laddas ner? Jag tror inte det. I stället vill du gå till en butik, köpa skivan och njuta av spelet. Men om det bara handlar om några nya nivåer är det bättre att köpa det digitalt. Så nu handlar det om vilken typ av data och innehåll du vill leverera till konsumenten. Och om vi talar om fyra, fem år in i framtiden så kommer det fortfarande handla om vad man försöker erbjuda konsumenten. Man måste titta på både fysisk och digital distribution. Och i vissa fall båda två tillsammans, som med "GT5: Prologue".
Läs även del 4 av den exklusiva intervjun med Kaz Hirai.