Stor succé för svenska Battlefield
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-08
– Men spelarna fick helgen förstörd
Svenskspelet gör stor succé - i England.
"Battlefield: Bad company 2" ligger etta på säljtoppen.
"Battlefield"-serien som utvecklas av Stockholms-studion Dice har redan sålt i uppemot 20 miljoner exemplar världen över. Det gör de många krigsspelen till en större svensk export än till exempel popbandet The Cardigans.
I torsdags hade senaste spelet, "Battlefield: Bad company 2", premiär. Och det gick omgående in på förstaplatsen över de mest sålda spelen i England.
De flesta journalister har hyllat spelet – på sajten Metacritic har det ett snittbetyg på 88 av 100. Nöjesbladet delade ut fyra plus.
Men allt har inte gått smärtfritt. Många spelare som sett fram emot att spela multiplayer i "Bad company 2" fick sin helg förstörd. De har haft stora problem med att ta sig ut på utgivaren Electronic Arts servrar under helgen - ett problem som plågat flera "Battlefield"-lanseringar. Nöjesbladet testade i helgen och lyckades bara delvis få ta del av matcherna – ofta möttes man i stället av ett felmeddelande. Dice och EA har, via Twitter, meddelat att de jobbar för att lösa problemet.