Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Vi har lyssnat på fansens feedback”

Uppdaterad 2011-10-04 | Publicerad 2011-09-28

David Rutter har gjort fotbollsspel i 15 år.

Nu är han precis redo att lansera ”Fifa 12” – och har inte tröttnat än.

– Listan på vad vi vill göra blir längre och längre för varje år.

– Jag känner igen dig.

Ja, vi har träffats förut. Senast på E3 när jag intervjuade Peter Moore. Han kallade in dig i rummet när vi satt och pratade om möjligheterna att erbjuda ”Fifa”-spelarna ännu mer statistik, i stil med ”Battlelog” eller ”Call of duty elite”.

– Just det!

Har ni funderat något mer över det?

– Vi har ”EA Sports football club” det här året. Och under E3 hade vi precis utannonserat det. Vi samlar redan en massa data, men vet inte riktigt vad vi ska ha den till. Eller, det vet vi, men vi kan inte… det är bara för mycket. Det är definitivt något vi tänker göra i framtiden. Och det har också haft en framträdande plats i planerna för ”EA Sports football club”. Men vi tänker invänta feedbacken från fansen, från de som testar ”EA Sports football club”, för att se vilken statistik de vill ha tillgång till.

Men tänker ni införliva den typen av information i ”EA Sports football club” eller tänker ni skapa en ”Football log”, på samma sätt som ”Battlelog”?

– Jag tycker det passar ganska fint in i ”EA Sports football club”. Vi har byggt ett socialt system som ska engagera spelarna. Det handlar om dig och dina framsteg, dina vänner och deras framsteg, ditt favoritlag och dess framsteg. Vi ska försöka få det att fungera och sen bygga lager under det. Ett bra exempel: med ”Fifa 12” får man koll på vilka resultat man har mot sina vänner.

Under de senaste årens ”Fifa” har det säkraste sättet att lyckas i karriärläget varit att köpa riktigt snabba spelare, till den grad att det nästan känns obalanserat. Är det något ni kikat på?

– Vi har arbetat mycket med att balansera spelet. De två stora gameplay-förändringarna, precisionsdribbling och taktiskt försvarsspel, är ett sorts svar. Men jag ska visa dig en sak (Rutter tar tag i en handkontroll och ger sig in i spelets menysystem på tv:n framför oss, reds anm). Det här är inget vi tillåter online, däremot tillåter vi för första gången spelarna att justera en rad olika saker. Var har vi det nu? Game settings… om man vill kan man gå in och justera ”löphastighet”, ”acceleration”, ”skotthastighet”, ”passningshastighet” och så vidare. Och man kan ändra inställningarna både för de spelare man själv kontrollerar, men också för AI:n.

– Vi ville göra spelet mer flexibelt för folk. Några av våra hardcorefans tycker fortfarande att passningsspelet är för exakt, men många av våra casualfans tycker att passningsspelet är oprecist. Men när det gäller onlinespelandet är vi diktatorer!

Berätta lite mer om ”taktiskt försvarsspel”.

– Taktiskt försvarsspel handlar om ta rätt positioner och förmågan att läsa spelet. Man måste faktiskt tänka lite när man inte har bollen.

Så min – och många andras – taktik med extremt aggressiv press/understöd kommer inte att fungera längre? Men kan man fortfarande begära understöd från sina spelare?

– Ja, det kan man. Men de kommer inte att tackla motspelarna. De kommer däremot täcka en yta. Så en god strategi kommer att vara att understödspelaren täcker en yta medan spelaren du kontrollerar kan försöka läsa var motståndaren tänker passa bollen. Vilket inte är helt olikt hur verkliga fotbollslag spelar och väldigt mycket mer realistiskt än det vi hade tidigare.

Hur har ni förändrat karriärläget?

– Den stora majoriteten som köper ”Fifa” vill spela manager i karriärläget. Så det var dags att ge dem vad de vill ha. Så vi ägnade mycket tid åt att lyssna på communityt, deras frustration och deras önskemål. Vi har ägnat oss åt att fixa till de fundamentala grejerna; transfervärde, spelarmoral, spelarnas utvecklingskurva. Och vi har lagt till en möjlighet att via media uttala sig om spelare och klubbar innan man spelar mot dem. Och två stora nya innovationer efter önskemål från vårt community:

– Ett: transferfönstrets sista dag brukade man kunna trycka förbi med ett knapptryck. Fönstret är öppet, fönstret är stängt.

Ja, det var ju inte ovanligt att vissa förhandlingar bara avbröts helt abrupt.

– Exakt. Nu är det i alla fall åtta knapptryck på deadlinedagen. Nu finns möjligheter att närma sig en spelare flera gånger och omförhandla så att man får sina sista spelarköp gjorda.

– Två: ungdomsscouter, så att man kan hitta riktigt bra unga spelare. Man kan skicka sina scouter över allt i världen för att leta efter heta talanger och deras förmåga att locka dem hänger på hur skickliga scouterna är. Och man kan välja att signa dem direkt eller vänta. Men ju längre du väntar, desto mer troligt är det att de går till en annan klubb.

Hur hanterar ni spelarnas utvecklingskurva?

– Vi har gjort den mer relevant. Tidigare var det så att spelare antingen redan hade peakat, eller så hände egentligen inte så mycket. Nu har alla spelare en förutbestämd potential, en slutstation dit de kan nå. De når dit snabbare, de bibehåller den formen ett tag innan det börjar gå utför när de nått en viss ålder. Det är mer trovärdigt och återkopplingen vi fått hittills har varit väldigt positiv.

Du nämnde något om att prata om spelare…

– Man kan tala med media före matcher för att hylla eller kritisera lag eller spelare. Man kan försöka få spelare i motsåndarlaget i obalans eller få dem att tro att du är en reko kille.

Var det något ni var tvungna att ta med ”Fifa” innan ni införde den möjligheten?

– Well, man kan förstås inte säga vad som helst.

Jag lovade en läsare att fråga: varför har ni inte namnlicenser för domare, nu är det bara påhittade namn?

– Om vi ville fråga vilken domare som helst, så skulle vi säkert få det. Men samtidigt är antalet domare i världen så stort. Och för att undvika att favorisera en enskild domare så är vi fast med påhittade namn.

Vad är nästa steg för ”Fifa” som spelserie?

– Vi har planer och en väldigt lång lista.

Blir den listan kortare eller längre för varje år?

– Den blir längre och längre. Vi brukar komma på långt fler grejer än vad vi har tid att göra. En del av det kommer antagligen aldrig att genomföras, för att det alltid kommer något viktigare i vägen av ett eller annat skäl. Bara idag har vi fått tre eller fyra idéer från folk här. Jag har gjort fotbollsspel i över 15 år nu och jag har fortfarande inte kommit till en punkt där jag känt att ”jag vet verkligen inte hur vi ska ta det här vidare”.

– Jag är så lyckligt lottad för att fotboll som sport är fylld av ett otroligt referensmaterial. Det spelar ingen roll vilken match man ser, jag kan garantera dig att man hittar något i den matchen som får en att tänka, ”wow, jag önskar att det där var med i ”Fifa”. Det händer varje gång.

Känner du några begränsningar för vad ni kan göra med den här generationens konsoler?

– Laddningstiderna börjar bli lite väl långa, och det handlar helt enkelt om hur mycket grejer vi slänger in. Men vi har inte nått en punkt där jag känner mig desperat för att få tillgång till ny teknologi.