Gamla stunts och tricks
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-08-29
Stuntman: Ignition är poänglöst och omodernt.
De har verkligen tänkt på allt.
Utom att det inte är 2002 längre.
Utom att Youtube lagt världen under sig.
"Stuntman" väckte känslor när det dödsföraktande dundrade in på Playstation 2 för fem år sedan. Där fanns en lång rad förtjänster; rent visuellt var det före sin tid, fysiken nedknackad av Newton och konceptetet – ett racingspel som gick ut på att leverera stuntakter åt fiktiva filmer – unikt.
Men sadistiskt svårt och oförlåtande.
Det slutade med frustrerade tårar och konfliktfylld hatkärlek.
Snabbspola till hösten 2007 och nya utvecklarna Paradigm talar i tungor om hur de balanserat alla reglage för att göra uppföljaren "Ignition" mer tillgängligt. Och de har lyckats. Chassit består fortfarande av racingstunts som tagna ur en James Bond-film. Men mekaniken tillåter större svängrum, fler misstag.
Problemet är att Paradigm stirrat för mycket på gamla synder och för lite på sin omvärld. När spelare världen över skapar sina egna stunts i spel som "San Andreas" och "Crackdown" och postar dem på Youtube finns lite som rättfärdigar ett helt spel med bara snitslade banor, hur spektakulärt vansinne de än bjuder.
Att man kan konstruera sina egna stuntrace är ett förmildrande inslag, men det förändrar inte faktum.
"Stuntman: Ignition" är poänglöst och omodernt.