Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Skrikskratt och tandagnisslan

Publicerad 2013-04-20

Efter Mortal kombat gör Netherrealm om bragden med Injustice: Gods among us

BEAT ’EM UP Det börjar med att Stålmannen dödar Jokern.

Därefter sjunker ”Injustice: Gods among us” ner i en kokande kittel av paranoia, alternativa verkligheter och såpoperaintriger.

Och allt är, med andra ord, som det ska vara i superhjältarnas universum.

”Mortal kombat”-utvecklaren Neatherrealms Studios har plockat en imponerande samling trikåklädda män och kvinnor från DC Comics stall. De vet dessutom exakt hur man kramar mesta möjliga underhållning ur dessa löjeväckande ”karaktärer”: man ger alla varsitt odödlighetspiller (!) och låter dem sedan banka sina hemliga identiteter ur varandra.

Oerhört tillfredsställande

Fightandet är tungt, köttigt och påhittigt. Att släpa Batmans ansikte i asfalten, kasta en flygande bil på Catwoman eller springa jorden runt med Flash för att leverera en knytnäve i 12 000 km/h mot Lex Luthors haka är oerhört tillfredsställande. Man vet aldrig riktigt vad som kan komma att hända. Rätt var det är så flyger man igenom en tegelvägg till en annan bana eller får en missil i solar plexus.

Som så många andra fightingspel är alla karaktärer utrustade med varsin galen superspecialare som kan iscensättas när man maxat en speciell mätare. Men här finns också pikant nog möjligheten att trigga tjurrusningsdueller med samma mätare som insats, där segraren belönas med en energi- eller skadebonus. Det är en fräsch och spännande mekanik som adderar ytterligare ett strategiskt lager till striderna.

Slår ur underläge

Likt i rebooten av det ruffiga ”Mortal kombat” har Netherrealm även lagt mycket krut på enspelarlägena. Storyn är lång och vindlande, men kanske inte riktigt lika rolig som den är fånig. Som tur är vägs det upp av de specialutmaningar som väntar i arkadläget och det karaktärscentrerade Star Labs. Här tvingas man bland annat jaga solstrålar för att fylla på Stålmannens energimätare och parera raketer med Batmans mantel för att rädda utsatta civila.

Det är just dess bredd och kvantitet som gör ”Injustice” till en vinnare. Spelmekaniken håller knappast

utomjordsliga klass – på det planet ligger Netherrealm lika mycket i lä som ”Mortal kombat” alltid gjort mot ”Street fighter”. Men trots det, och en fattigare fauna av superhjältar, har de lyckats konstruera ett spel som är tillräckligt för att trigga både skrikskratt och tandagnisslan.

Se det så här: Capcom skulle kunna ställa ut på The Met med sina fightingspel – Netherrealm får nöja sig med Comic-Con.

Och det är okej.

Det är ju så det ska vara.

Jonas Högberg